"Polska" poza tabelą, "Dziennik" spada

"Gazeta Wyborcza" jako jedyna w czołówce dzienników ogólnopolskich zakończyła zeszły rok istotnym wzrostem sprzedaży. Jako jedyna poprawiła też swój wynik w grudniu wobec listopada

Ubiegły rok był jednym z najciekawszych w historii polskiego rynku dzienników. Jego głównym wydarzeniem był start nowego projektu wydawniczego grupy Polskapresse znanej dotychczas z wydawania sześciu gazet regionalnych, jak np. "Dziennik Bałtycki" czy "Głos Wielkopolski". W październiku dołączyło do nich 11 nowych tytułów. Ten zlepek gazet regionalnych pod wspólnym logo "Polska" miał zagrozić pozycji liderów, ale nawet nie zagościł w zestawieniach tytułów ogólnopolskich, gdyż Związek Kontroli Dystrybucji Prasy nie uznał "Polski" za dziennik ogólnokrajowy i nie podaje jej wyników wraz z innymi gazetami ogólnokrajowymi. Łączna sprzedaż poszczególnych dzienników regionalnych składających się na "Polskę" wyniosła w grudniu 364,5 tys. egzemplarzy, co dawałoby temu tytułowi trzecie miejsce w rankingu. To o ponad 10 proc. mniej niż w listopadzie, kiedy Polskapresse rozdało czytelnikom swoich tytułów 3,7 mln darmowych płyt.

Kolejnym wydarzeniem była zmiana formatu "Rzeczpospolitej" na mniejszy. Jej wydawca uruchomił też kolekcje filmów (m.in. "DVD Seans") sprzedawanych wraz z gazetą po wyższej cenie. Ta strategia przyniosła dobry wynik - sprzedaż "Rzeczpospolitej" w grudniu wyniosła 167,2 tys. egzemplarzy i była o prawie 10 proc. wyższa niż przed rokiem.

I był to jedyny w grudniu spektakularny wzrost w czołówce dzienników mierzony rok do roku. Wzrost konkurencji pociągnął za sobą jeszcze większe niż dotychczas wydatki na promocję i walkę kolekcjami wydawniczymi, co obniżyło skuteczność tej broni. Stąd gorsza końcówka roku "Gazety Wyborczej", której sprzedaż w grudniu wyniosła 445,3 tys. egzemplarzy i była o 7,5 proc. niższa niż w grudniu 2006 roku. A właśnie rok temu Agora (wydawca "Gazety") wprowadziła strategię dwucenową, która pozwoliła spółce uzyskać wyższe przychody ze sprzedaży pomimo obniżki ceny egzemplarzowej. Jednak bez względu na ten spadek sprzedaż "Gazety Wyborczej" w grudniu 2007 r. była wyższa niż w listopadzie, czym nie mogą pochwalić się jej rywale. W całym minionym roku "Gazecie" udało się poprawić sprzedaż o 3,2 proc. do poziomu 448,1 tys. egzemplarzy. To najlepszy wynik od 2005 roku, gdy na rynku nie było jeszcze ani "Polski", ani "Dziennika" wydawanego przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer.

Grudniowa sprzedaż borykającego się ze spadkowym trendem "Dziennika" wyniosła 175,2 tys. egzemplarzy i była o 17,2 proc. niższa niż przed rokiem. Należący do tego samego wydawcy tabloid "Fakt" zachował w 2007 r. pozycję lidera rynku i poprawił w 2007 r. swój wynik o 0,2 proc. do 514,5 tys. egzemplarzy. Sprzedaż jego głównego rywala - "Super Expressu" - zmalała w tym samym czasie o 0,8 proc. do poziomu 198,4 tys. egzemplarzy.

Łączna sprzedaż wszystkich dzienników w 2007 r. wyniosła 2,41 mln egzemplarzy i była o 2,2 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Co dalej? Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, szefa grupy domów mediowych OMD, w tym roku na rynku zabraknie miejsca dla jednego z tytułów.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.