Rośnie sprzedaż dzienników

Wszystko wskazuje na to, że nowy tytuł wprowadzony na rynek przez grupę wydawniczą Polskapresse powiększył grono czytelników prasy codziennej.

Listopad był pierwszym pełnym miesiącem dla "Polski". Na tytuł ten składa się sześć dzienników regionalnych, które ukazywały się już wcześniej ("Dziennik Bałtycki", "Dziennik Zachodni" itp.) oraz 11 nowych tytułów w regionach, gdzie wydawca nie miał gazet (np. "Polska Metropolia Warszawska", "Polska Kielce" czy "Kurier Lubelski" należący do Zbigniewa Jakubasa). Jak już pisaliśmy, Związek Kontroli Dystrybucji Prasy nie uznał "Polskę" za dziennik ogólnokrajowy, w efekcie nie wolno porównywać jej danych na wykresach ze sprzedażą gazet ogólnokrajowych. Dane wskazują jednak, że połączenie dzienników regionalnych należących do Polskapresse wspólnym szyldem poprawiło ich sprzedaż w listopadzie o 13,6 proc. wobec października ub.r. Choć nowe tytuły Polskapresse zanotowały spadek (o prawie 6 proc.), łączna sprzedaż gazet pod marką "Polska" wyniosła w listopadzie 406,3 tys. egzemplarzy i była o 49,5 tys. egzemplarzy (ponad 11 proc.) wyższa niż miesiąc wcześniej.

Wynik ten wydawca zawdzięcza głównie darmowym dodatkowym. Jak szacuje dział kolportażu Agory (wydawcy "Gazety Wyborczej"), w listopadzie gazety ukazujące się pod marką "Polska" rozdały ok. 3,7 mln darmowych płyt.

Co ciekawe, większość dzienników ogólnokrajowych również poprawiła swoją sprzedaż, licząc miesiąc do miesiąca.

Jednym z wygranych jest "Rzeczpospolita", która poza zmianą formatu i silną kampanią reklamową zaczęła inwestować w kolekcje wydawnicze (filmy i serie zeszytów o sztuce). Jej listopadowa sprzedaż (175,9 tys. egz.) była o 2,45 proc. wyższa niż w październiku. Warto pamiętać, że tylko 37,6 proc. nakładu "Rzeczpospolita" sprzedaje w kioskach, reszta rozchodzi się w prenumeracie.

Odbił się również "Dziennik" wydawany przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer. Tytuł ten wciąż sprzedaje się znacznie gorzej niż przed rokiem, ale mogło mu pomóc wycofanie się z popierania linii PiS. Swoje zrobiła też kolekcja filmów Quentina Tarantino. W listopadzie "Dziennikowi" udało się sprzedać 179,4 tys. egz, o 1,96 proc. więcej niż w październiku.

Największym dziennikiem opiniotwórczym pozostaje "Gazeta Wyborcza". Choć miesiąc do miesiąca jej sprzedaż spadła o 2,33 proc. i wyniosła 433,08 tys. egzemplarzy, to rok do roku pozostała praktycznie na niezmienionym poziomie (spadek o 0,1 proc.). "Gazeta Wyborcza" jest wciąż jedynym dziennikiem, któremu udało się znacząco zwiększyć sprzedaż od stycznia do listopada zeszłego roku (o 4,2 proc.).

Zyskiwały też tabloidy. Sprzedaż lidera rynku, czyli "Faktu" wydawanego przez Axel Springer, wzrosła miesiąc do miesiąca o 1,95 proc. i wyniosła 519,2 tys. egzemplarzy. Jego główny rywal "Super Express" sprzedawał w tym czasie 202,6 tys. egzemplarzy, co daje wzrost aż o 5,35 proc. i silne trzecie miejsce wśród największych dzienników ogólnokrajowych.

Wszystkie dzienniki ukazujące się w Polsce sprzedały w listopadzie 2007 r. łącznie 2,67 mln egzemplarzy. To wzrost miesięczny aż o 2,4 proc., a w skali roku - 0,8 proc. (20,7 tys. egzemplarzy) więcej niż przed rokiem.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.