"Gazeta" najlepszym dziennikiem w Rzeczypospolitej - to fakt

Branżowy tygodnik "Media i Marketing Polska" przyznał "Gazecie Wyborczej" tytuł Dziennik Roku.

Środowe wydanie "Media i Marketing Polska" ukazało się z corocznym raportem o rynku dzienników. Redakcja doceniła to, że "Gazecie" udało się zachować pozycję lidera wśród dzienników opiniotwórczych bez względu na zaostrzającą się konkurencję wśród gazet codziennych. W kwietniu zeszłego roku zadebiutował "Dziennik", wydawany przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer. W odróżnieniu od tabloidu "Fakt" należącego do tego samego wydawcy, "Dziennik" miał być poważnym tytułem opiniotwórczym skierowanym do tego samego czytelnika co "Gazeta Wyborcza".

"Zanim na rynku pojawił się "Dziennik", średnia sprzedaż ogółem "Gazety Wyborczej" wynosiła 412,3 tys. egzemplarzy. Rok później w pierwszym kwartale br. osiągnęła poziom blisko 470 tys. egz., o blisko 14 proc. większy. Na ten wynik wpływ miały m.in.: obniżenie ceny egzemplarzowej dziennika, liczne kolekcje wydawnicze oraz intensywne działania reklamowe. Wszystkie te elementy są częścią strategii wet za wet, którą realizują Agora i Springer. Jak na razie jednak sprzedaż "Dziennika" jest ponaddwukrotnie niższa, a "Gazety" rośnie" - czytamy w artykule "Piątka z plusem" w "Media i Marketing Polska".

Broniąc pozycji swego flagowego tytułu przed atakiem nowego konkurenta, Agora (wydawca "Gazety Wyborczej") podjęła decyzję o obniżce ceny "Gazety" do 1,5 zł. Początkowo odbiło się to na przychodach spółki. "Rozwiązaniem tego problemu stało się wprowadzenie w grudniu zeszłego roku tzw. dwucenowości. Polega ona na podniesieniu ceny egzemplarzowej dziennika, do którego dołączony jest gadżet. W niektórych przypadkach cena takiego wydania wzrasta nawet do około 6 zł. - Dzięki dwucenowości "Gazecie" udało się odrobić lwią część przychodów utraconych w efekcie obniżki ceny.

Po dwóch kwartałach odbudowaliśmy wpływy ze sprzedaży dziennika. Problem mają wydawcy gazet o mniejszych nakładach egzemplarzowych - mówi Katarzyna Kolanowska, dyrektor promocji "Gazety Wyborczej"" - czytamy w "Media i Marketing Polska".

Autorzy raportu o rynku dzienników zwracają uwagę również na to, że wzrost konkurencji nie wpłynął na udział "Gazety Wyborczej" w rynku reklamowym. Po pierwszym półroczu przypadło na nią 42 proc. wszystkich pieniędzy kierowanych przez firmy na reklamę w dziennikach, choć na początku roku "Gazeta" podniosła ceny reklam w wydaniu ogólnopolskim oraz w dodatkach: "Gazeta Praca", "Gazeta Telewizyjna" i "Turystyka". W tym samym czasie udział "Dziennika" kształtował się na poziomie 5 proc.

Copyright © Agora SA