Nowy dziennik "Polska" od poniedziałku w sprzedaży

Polskapresse uruchamia swój projekt ogólnopolski. - Chcemy być największą gazetą w kraju - zapowiada wydawca.

"Polska" - to tytuł, który pojawi się od poniedziałku w winiecie wszystkich regionalnych dzienników Polskapresse (z wyjątkiem "Expressu Ilustrowanego" w Łodzi). "Naszą gazetę przygotowujemy we współpracy z "The Times"" - brzmi dopisek obok tytułu.

Polskapresse wchodzące w skład niemieckiej grupy Verlagsgruppe Passau jest właścicielem sześciu dzienników regionalnych w: Gdańsku, Poznaniu. Łodzi, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie, które z okazji startu nowego projektu zmieniają szatę graficzną i układ rubryk. Twórcą nowej makiety jest Neville Brody, który pracował m.in. dla brytyjskich dzienników "The Times" oraz "The Guardian".

Poza liczącą od 40 do 56 stron gazetą czytelnicy mają otrzymać codzienne kolorowe dodatki oraz wkładkę z ogłoszeniami drobnymi. Cena nowego dziennika będzie różniła się w zależności od regionu. W miastach, gdzie już ukazują się gazety regionalne Polskapresse, cena wydania w dni powszednie wyniesie 1,40 zł (1,70 w piątki). Mieszkańcy pozostałych regionów zapłacą za "Polskę" 1,50 zł. Jedynie w Opolu cena gazety wyniesie 1,30 zł (1,70 zł w dni powszednie).

- Jestem ciekawa, czy oczywista sprzeczność między charakterem regionalnym i ogólnopolskim da się pogodzić w spójną całość. I czy "Polska" zaistnieje w regionach, w których nie ma zawieszenia w silnym tytule regionalnym - mówi Monika Rychlica z domu mediowego Initiative Warszawa. Również Piotr Piętka z domu mediowego Starcom jest ostrożny. - Przecież dotychczasowa siła poszczególnych dzienników tkwiła w ich regionalności - zaznacza.

W regionach, gdzie wydawca nie ma własnych tytułów, "Polska" będzie ukazywać się z nazwą miasta w makiecie i będzie w całości przygotowywana przez warszawską redakcję zatrudniającą obecnie 170 osób. - Docelowo chcemy mieć nasze redakcje we wszystkich większych miastach. Uruchamiamy właśnie "Gazetę Opolską". Osobna edycja będzie również w Elblągu, Zielonej Górze i Gorzowie - zapowiada Tomasz Wróblewski, wiceprezes zarządu Polskapresse odpowiedzialny za nowy projekt. Równolegle wydawca szuka porozumienia z już istniejącymi gazetami regionalnymi. Jako pierwszy porozumienie z Polskapresse podpisał "Kurier Lubelski" należący do Zbigniewa Jakubasa.

Nakład "Polski" w dni powszednie będzie oscylować na poziomie 600-700 tys. egzemplarzy, a w piątek ma przekraczać milion. Spółka nie ujawnia założeń dotyczących sprzedaży. - Nie ujawniamy planowanej sprzedaży, ale będziemy szczęśliwi, jeśli będzie ona choćby o jeden egzemplarz większa od "Gazety Wyborczej" - deklaruje Wróblewski.

Polskapresse liczy na czytelników w wieku od 28 lat ze średnim i wyższym wykształceniem. Monika Rychlica z Initiative Warszawa uważa, że na początku po nowy tytuł sięgną również nowi czytelnicy. - Jednak wydawca chce stworzyć alternatywę także dla dzienników ogólnokrajowych. Moim zdaniem cel ten jest realny, ale ostateczny efekt będzie zależał od formuły części ogólnopolskiej nowego tytułu - mówi Rychlica. Według niej dzięki współpracy z "The Times" dziennik może konkurować o czytelników ogólnopolskich "Gazety Wyborczej" i "Dziennika" albo stać się tzw. dziennikiem drugiego wyboru. - Przejęcie znaczącej liczby czytelników od innych gazet ogólnopolskich może być trudne do realizacji. Nie sądzę, żeby konkurenci łatwo oddali pole - dodaje Piotr Piętka ze Starcomu.

Wydawca nie ujawnia nakładów na promocję "Polski". - Axel Springer w ciągu roku wydał na promocję "Dziennika" ponad 100 mln zł. Nasz budżet i natężenie kampanii są porównywalne - kwituje Wróblewski.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.