UOKiK karci Money.pl: Nadawca mailingu ma być jawny

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że poświęcony gospodarce serwis internetowy Money.pl złamał prawo. Spółka błędnie oznaczała wiadomości rozsyłane abonentom pocztą elektroniczną.

Prezes UOKiK zobowiązał redakcję serwisu do zamieszczenia swojej decyzji na stronie internetowej w ciągu dwóch tygodni od momentu uprawomocnienia się decyzji i do publikacji płatnego ogłoszenia w jednym z dzienników ogólnopolskich. "Prowadzone postępowanie wykazało, że spółka Money.pl złamała prawo, oznaczając przesyłane komunikaty handlowe w sposób wprowadzający konsumentów w błąd, co do ich pochodzenia. Portal umieszczał w nagłówkach e-maili przeznaczonych zwyczajowo dla nadawcy dane reklamodawcy. Zgodnie z przepisami powinien umieścić swoje dane" - czytamy w komunikacie UOKiK.

W efekcie e-maile od Money.pl w skrzynce internautów wyglądały jak maile wysłane np. przez bank BPH. Dlatego odbiorcy mogli odnieść wrażenie, że mają do czynienia nie z zamówioną rozsyłką, lecz ze spamem. Urząd antymonopolowy podkreśla, że zgodnie z przepisami konsument ma prawo wiedzieć, od kogo otrzymuje przesyłkę, również za pośrednictwem poczty elektronicznej.

UOKiK zainteresował się sprawą w marcu, na wniosek jednego z internautów. Nie była to jednak skarga jedyna - do Urzędu nadal napływają informacje dotyczące innych witryn, stosujących identyczną albo podobną praktykę. Użytkownicy skrzynek pocztowych oferowanych przez największe portale nierzadko otrzymują wiadomość "od Kasi", o tytule "Czy jesteś już po urlopie?". Po jej otwarciu okazuje się, że jest to oferta biura podróży, które zamówiło rozsyłkę e-mailową w portalu.

- Money.pl dostosuje się do decyzji UOKiK i wprowadzi sugerowane zmiany - poinformował Arkadiusz Osiak, prezes zarządu Money.pl, w oświadczeniu zamieszczonym na stronie spółki. Tomasz Bonek, redaktor naczelny serwisu zaznaczył jednak, że UOKiK "oparł się na skardze jednego internauty, nie wziął natomiast pod uwagę, że jest to swego rodzaju standard wypracowany przez spółki internetowe w ostatnich latach, zaakceptowany przez branżę i znany dla konsumentów". Serwis ostrzegł inne witryny i zaapelował do branży o wypracowanie nowego standardu, który byłby akceptowany przez Urząd.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.