Sprzedaż "Gazety Wyborczej" w maju wyniosła 428,6 egzemplarzy, co oznacza spadek o 4,3 proc. wobec maja ubiegłego roku. Zdaniem Krzysztofa Urbanowicza, prezesa firmy Mediapolis i autora blogu o mediach, spadki sprzedaży dzienników to efekt zmęczenia czytelników kolejnymi kolekcjami dodawanymi do gazet. - Nie są już one tak atrakcyjne jak rok, dwa lata temu. Następuje stopniowe zobojętnienie czytelników gazet wobec takich prezentów - tłumaczy Urbanowicz.
"Gazeta" wzmocniła swoje udziały w rynku dzienników ogólnopolskich o 1 proc. (29,2 proc. wobec 28,1 w maju ubiegłego roku). W tym czasie łączne udziały w rynku jej dwóch największych konkurentów - "Rzeczpospolitej" i "Dziennika" - spadły z 27,3 proc. do 24,2 proc. Sprzedaż "Gazety" jest o ponad 73 tys. egz. wyższa niż obu tych tytułów łącznie. Jednocześnie "Gazeta" jako jedyny dziennik zwiększyła sprzedaż w tym roku (okres styczeń-maj) o 7,3 proc. Pozostałe tytuły w tym okresie odnotowały spadki (patrz dolny wykres).
W maju najwięcej stracił "Dziennik" wydawany przez polską filię niemieckiego Axel Springera. Jego sprzedaż (liczona maj do maja) spadła o ponad 25 proc. do poziomu 192,7 tys. egz. To najsłabszy wynik w historii "Dziennika". Spadająca sprzedaż sprawia, że Springer coraz bardziej liczy się z kosztami. Świadczy o tym podwyższenie ceny piątkowego wydania "Dziennika" z 1,5 do 2 zł. Cena w pozostałe dni na razie nie uległa zmianie, ale zdaniem części analityków dobrym uzasadnieniem do jej podniesienia może być przejęcie przez Springera w ubiegłym tygodniu "Przeglądu Sportowego", który miałby się ukazywać w formie dodatku do "Dziennika".
Kolejny miesiąc z rzędu spadała sprzedaż "Rzeczpospolitej", która coraz ostrzej rywalizuje z "Dziennikiem" o czytelnika o sympatiach prawicowych. Wyraźny spadek zaczął się jesienią ubiegłego roku, gdy nowy właściciel - brytyjski fundusz Mecom - zmienił kierownictwo redakcji, które z kolei zmieniło wizerunek "Rzeczpospolitej". Miejsce wyważonego dziennika kojarzonego z gospodarką i prawem zajął tytuł zaangażowany politycznie.
Dalszy spadek sprzedaży "Rz" ma powstrzymać kupno przez Mecom praw do wydawania "Życia Warszawy". "ŻW", choć nierentowne, ma duże znaczenie dla nowego właściciela. Jego głównym celem jest wzmocnienie słabnącej pozycji "Rzeczpospolitej" na bogatym rynku warszawskim przed wejściem na rynek nowego ogólnopolskiego dziennika przygotowywanego od kilku miesięcy przez Polskapresse.
Liderem rynku pozostaje bulwarowy "Fakt" również wydawany przez Axel Springer Polska, który w maju ucierpiał najmniej. Jego sprzedaż spadła o 2,1 proc., podczas gdy jego główny konkurent "Super Express" zamknął miesiąc wynikiem słabszym o 6,4 proc. Systematycznie malejąca sprzedaż tytułu mogła być powodem odejścia ze stanowiska redaktora naczelnego "Super Expressu" Tomasza Lachowicza. Jego miejsce zajął Stanisław Drozdowski, były naczelny "Gazety Wrocławskiej".