Dobra passa prasy

Sprzedaż prasy na świecie wzrosła w 2006 r. o blisko 2 proc. - wynika z danych Światowego Stowarzyszenia Wydawców Gazet (WAN). Powstaje też coraz więcej nowych tytułów

- Przyszłość gazet jest całkowicie inna od powszechnego wyobrażenia na jej temat - mówił Gavin O'Reilly, szef WAN, na wczorajszej konferencji w Londynie. Jego zdaniem o prasie krąży wiele mitów (np. że reklamowanie się w prasie wyszło z mody; albo że tylko starzy ludzie czytają gazety), które nie mają potwierdzenia w liczbach.

I wyliczał: po raz pierwszy w historii liczba płatnych dzienników przekroczyła 11 tys. sztuk, gazety codzienne czyta ponad 1,4 mld osób. W zeszłym roku sprzedało się ponad pół miliarda egzemplarzy gazet - czyli o 1,9 proc. więcej niż w 2005 r. Gdyby uwzględnić dystrybucję tytułów bezpłatnych, wzrost wyniósłby 4,3 proc. O'Reilly zwracał właśnie uwagę na błyskawiczny rozwój prasy bezpłatnej - dziś dziennie rozchodzi się w ponad 40 mln egzemplarzy i jest czytana głównie przez młode osoby.

Ze wstępnych danych WAN wynika, że w zeszłym roku wpływy od reklamodawców wzrosły o 4 proc. Gazety codzienne ustępują tu tylko telewizji, zagarniając blisko 30 proc. rynku wartego ponad 425 mld dol. A gdyby połączyć przychody reklamowe gazet i magazynów, okazałoby się, że i telewizja zostaje w tyle.

- Warto pamiętać, że wpływy reklamowe gazet są większe niż łączne wpływy reklamowe radia, kina, magazynów, internetu oraz reklamy zewnętrznej - mówił O'Reilly.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.