Polskapresse szykuje nowy "Głos Wielkopolski"

4 grudnia w kioskach w Poznaniu nie pojawi się już "Gazeta Poznańska". Wyjdzie za to pierwszy numer nowego "Głosu Wielkopolskiego", który ma połączyć w sobie zalety "Głosu" i "Poznańskiej".

Oba dzienniki mają w Poznaniu długą tradycję - były obecne na lokalnym rynku prasowym od lat 40. Pierwszy numer "Głosu" ukazał się 16 lutego 1945 r., gdy w Poznaniu trwały jeszcze walki o miasto. "Gazeta Poznańska" powstała 16 grudnia 1948 r. jako organ prasowy Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Wydaje je Oficyna Wydawnicza Wielkopolski - spółka zatrudniająca w obu dziennikach i 13 tygodnikach lokalnych około 300 osób. Udziałowcami OWW są holenderska firma Centrex Press BV i grupa wydawnicza Polskapresse (24,5 proc. udziałów) - polska filia niemieckiego Verlagsgruppe Passau.

W ostatnich latach sprzedaż obu gazet spadała - sprzedawały w sumie średnio niespełna 60 tys. egzemplarzy dziennie. Mimo to "Głos" był w minionym roku jedną z najbardziej dochodowych gazet regionalnych. Nowy tytuł, który powstanie z połączenia "Głosu" i "Poznańskiej", ma przełamać niekorzystną tendencję w sprzedaży gazet OWW. Fuzja dwóch tytułów ma wprowadzić na wielkopolski rynek prasowy dużą opiniotwórczą gazetę regionalną, która będzie zawierać informacje z Poznania (co było dotychczas mocną stroną "Głosu") i z każdego zakątka Wielkopolski (w tym lepsza była "Poznańska").

Zarząd OWW ustalił już, że redaktorem naczelnym "Głosu Wielkopolskiego" pozostanie Jarosław Piotrowski, obecny naczelny gazety. Jego zastępcą będzie Adam Pawłowski, dotychczas naczelny "Poznańskiej". Fuzja spowoduje także połączenie działów sprzedaży i reklamy obu gazet. Prezes OWW zakłada, że nowa gazeta będzie miała większą sprzedaż niż oba likwidowane dzienniki - na poziomie 56-70 tys. egzemplarzy.

Nowy "Głos" to krok w kierunku porządkowania sytuacji w grupie przed wejściem na rynek nowego projektu Polskapresse - ogólnopolskiego dziennika. Wiadomo, że od początku listopada pracują nad nim pozyskani dla koncernu Tomasz Wróblewski (poprzednio wydawca i redaktor naczelny tygodnika "Newsweek Polska", który objął stanowisko wiceprezesa oraz dyrektora zarządzającego w Polskapresse) oraz b. wicenaczelny "Newsweeka" Paweł Fąfara (redaktor naczelny nowego projektu Polskapresse). Dwójka ta objeżdża regionalne gazety należące do Polskapresse i przygotowuje je do współpracy w ramach nowego produktu, który ma ruszyć latem przyszłego roku. Wróblewski i Fąfara byli już w Poznaniu, obejrzeli redakcję "Głosu". "Głos" ma stać się jednym z filarów nowego dziennika Polskapresse.

Nowy projekt Polskapresse - prawdopodobnie ogólnopolska wkładka do regionalnych gazet - to konsekwencja sytuacji, w której dziennikom regionalnym coraz trudniej konkurować z prasą ogólnopolską o czytelnika i duże budżety reklamowe.

Copyright © Agora SA