Telewizja kablowa na parkiecie

Multimedia Polska, trzeci pod względem liczby abonentów operator telewizji kablowej, wybiera się na giełdę. Może to być największa tegoroczna oferta na warszawskim parkiecie

Tegoroczny rekord dzierży Famur, producent maszyn górniczych - w lipcu pozyskał z giełdy blisko 300 mln zł. Multimedia - trzeci pod względem liczby abonentów operator telewizji kablowej w Polsce - czekają właśnie na zaakceptowanie prospektu emisyjnego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jeśli zapali ona zielone światło, firma pozyska gotówkę na przejęcia w branży, w której 47 proc. rynku kontrolują cztery firmy (UPC, Vectra, Multimedia i Aster), ale reszta przypada na ponad 600 małych kablówek. - Byliśmy i nadal będziemy aktywnym uczestnikiem konsolidacji rynku - zapowiedział we wtorek prezes firmy Andrzej Rogowski. Jaka będzie wartość oferty Multimediów? Przedstawiciele firmy nie chcą ujawnić żadnych informacji, ale jest to tajemnica poliszynela. Tomasz Bardziłowski, prezes CAIB Securities, podawał przed kilkoma miesiącami, że w IV kwartale zamierza wprowadzić na giełdę dużego operatora telewizji kablowej, zaś wartość oferty wyniosłaby 0,5-1 mld zł. Wszystko wskazuje na Multimedia.

We wtorek przedstawiciele firmy ogłosili strategię firmy. Jej filarem jest oferowanie zintegrowanych usług telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii stacjonarnej (klient ma jeden serwis techniczny i rachunek oraz niższe ceny). W końcu I półrocza ze wszystkich usług naraz korzystało tylko 25 tys. z ponad pół miliona klientów operatora, zaś 114 tys. było użytkownikami co najmniej dwóch usług.

Multimedia chcą też skorzystać z liberalizacji rynku telekomunikacyjnego, proponując klientom TP SA abonament telefoniczny i szerokopasmowy internet na bazie infrastruktury tej spółki. Na razie flagową ofertą internetową jest łącze o szybkości 512 kb/s za 25 zł miesięcznie przez pierwszy rok i po 66 zł w kolejnym.

Multimedia chcą być także wirtualnym operatorem sieci komórkowej. - Rozmawiamy w tej sprawie z więcej niż z jednym operatorem, właścicielem infrastruktury. Chcielibyśmy wystartować w II połowie przyszłego roku - mówi prezes Rogowski.

Perspektywy dla dużych kablówek, które mają pieniądze na kosztowne inwestycje w nowe usługi, są bardzo obiecujące. Według firmy badawczej Informa Polska jest trzecim rynkiem telewizji kablowej w UE. Z usług takich operatorów w 2011 r. ma korzystać prawie 6 mln gospodarstw domowych, czyli blisko połowa wszystkich. Z kolei według GUS liczba użytkowników szerokopasmowego internetu podwaja się w skali roku. W końcu ubiegłego roku liczba takich łączy wyniosła 12 na 100 gospodarstw domowych, podczas gdy na Węgrzech było ich już 15, w Estonii - 29, Hiszpanii - 35, zaś Holandii - aż 60. Do zagospodarowania jest więc jeszcze pokaźny rynek. Duże możliwości są też w zwiększaniu przychodów z telefonii. W ubiegłym roku Polak wydał średnio 261 euro na usługi telefoniczne, podczas gdy np. w Hiszpanii było to 721 euro.

W I półroczu 2006 r. Multimedia miały 25,6 mln zł zysku netto przy 186,7 mln zł przychodów. Przychody znacznie wzrosły po przejęciu w końcu ubiegłego roku dużego operatora telefonii stacjonarnej TeleNet. Inwestycje firmy wyniosły w ciągu 3-4 lat 400 mln zł, czym firma chwali się w licznych reklamach telewizyjnych.

Jej początek sięga 1991 r., kiedy to powstały dwie sieci kablowe Multimedia w Gdyni i Szel-Sat w Kaliszu (połączyły się przed kilku laty). Największym udziałowcem Multimedia Polska jest fundusz Emerging Ventures Limited (91 proc. udziałów) oraz bank ABN Amro (6,22 proc.).

Copyright © Agora SA