Internet przejmuje coraz więcej rynku reklamy

Internet przejmuje coraz większą część rynku reklamy. W Wielkiej Brytanii i Szwecji osiągnie w nim dwucyfrowy udział już w tym roku

Tak przewidują analitycy światowej sieci domów mediowych ZenithOptimedia. Z opublikowanych właśnie prognoz wynika, że w Wielkiej Brytanii wydatki reklamodawców na promocję w internecie będą w tym roku stanowić 12,9 proc. całego rynku reklamowego. W Szwecji ma to być 10,5 proc. "Tym samym po raz pierwszy w historii internetu medium to osiągnie dwucyfrowy udział w torcie reklamowym" - czytamy w raporcie. Jego autorzy uważają, że w następnym roku wśród rynków z podobnie dużym znaczeniem reklamowym internetu znajdą się także Australia, Izrael, Japonia, Norwegia, Korea Południowa i Tajwan.

Analitycy ZenithOptimedia szacują, że w latach 2005-2008 światowe wydatki na reklamę online będą rosły w tempie 84 proc. rocznie. W skali globalnej udział internetu w całych wydatkach na reklamę wyniesie w tym roku 5,7 proc. i stanie się większy niż udział reklamy zewnętrznej. A w roku 2008 ma to być już 7,3 proc. - to niewiele mniej niż udział reklamy radiowej.

Zdaniem autorów raportu rosnąca popularność internetu w reklamie nie zagraża jednak innym mediom. "Są to zupełnie nowe pieniądze na rynku" - czytamy w opracowaniu. - "Internet ze względu na relatywnie niski koszt i możliwość precyzyjnego dotarcia do konsumentów jest szczególnie atrakcyjny dla mniejszych reklamodawców, dla których media tradycyjne, a zwłaszcza telewizja, pozostają nieosiągalne cenowo".

E-reklama szybko rośnie także w Polsce (w tym roku w tempie ok. 45 proc.), choć jej znaczenie w porównaniu z innymi mediami jest nadal znacznie mniejsze niż w krajach wspomnianych wyżej. Prognozy branżowej organizacji Interactive Advertising Bureau Polska mówią o rynku wartym około 215 mln zł w tym roku i 390-400 mln zł za dwa lata. - Udział internetu w całkowitych wydatkach na reklamę na polskim rynku wyniesie w tym roku 3,6 proc. i 5,3 proc. w 2008 roku - mówi Jarosław Sosiński z ZenithOptimedia.

Copyright © Agora SA