Startuje pierwszy w Polsce kanał o gotowaniu

Jeszcze w tym miesiącu wystartuje pierwszy polski kanał telewizyjny o gotowaniu. Kuchnia.tv produkowana przez jest Cyfra+ będzie dostępna przez satelitę i sieci kablowe.

- Z badań wynika, że gotowanie stało się modne. Dziś to zajęcie nie tylko rodzinne, ale i towarzyskie - mówi Małgorzata Seck, dyrektor zarządzająca nowego kanału Kuchnia.tv. Łatwo się jednak domyślić, że telewizja o gotowaniu jest kierowana przede wszystkim do kobiet, głównie w wieku 20-45 lat. Do świąt Bożego Narodzenia program będzie nadawany w godz. 7-13, a dopiero później zamieni się w kanał całodobowy.

Na program stacji startującej 30 września w zdecydowanej większości (80 proc.) będą składać się sprawdzone licencjonowane produkcje z udziałem m.in. idolki Ameryki Marthy Stewart czy lubianych w Anglii Delii Smith oraz Jamiego Olivera. Jednym z flagowych programów Kuchni.tv będzie "Para w kuchni" z udziałem Agnieszki i Marcina Kręglickich, do których należy siedem stołecznych lokali, w tym meksykański El Popo, francuski Absynt oraz hiszpański Mirador. Agnieszka Kręglicka regularnie publikuje swoje przepisy kulinarne m.in. na łamach "Wysokich Obcasów".

Roczny budżet nowego kanału wyniesie 2 mln euro, a dodatkowe koszty związane z jego uruchomieniem zamknęły się w kwocie miliona euro. Cyfra+ liczy jednak, że projekt kulinarny osiągnie rentowność wcześniej niż inne kanały tematyczne produkowane przez operatora. - Szacujemy, że stanie się to w ciągu dwóch-trzech lat - mówi Beata Ryczkowska, dyrektor programowa Cyfry+. Podobnie jak większość kanałów tematycznych Kuchnia.tv ma utrzymywać się przede wszystkim z opłat licencyjnych od operatorów kablowych oraz z reklamy i telesprzedaży. Wraz z nowym kanałem na polski rynek wchodzi również brytyjska firma 2Be On TV, która będzie sprzedawać na antenie narzędzia kuchenne sygnowane m.in. przez Jamiego Olivera.

Kulinarna telewizja startuje w dobrym momencie. Grupa ITI podnosi ceny swoich kanałów tematycznych - TVN Turbo i TVN Style. Negocjacje z operatorami kablowymi idą jak po grudzie, a Aster już wyłączył oba kanały Grupy ITI i już wkrótce zaoferuje swoim abonentom właśnie Kuchnię.tv. Szefowie Cyfry+ zapowiadają, że już na starcie ich nowy kanał będzie docierał do miliona gospodarstw domowych, czego nie udało się osiągnąć kanałowi BBC Food, który chciał wejść na nasz rynek pod koniec 2003 r. Od tamtej pory nikt nie próbował zaproponować Polakom stacji poświęconej wyłącznie gotowaniu.

Zdaniem Iwony Jaśkiewicz-Kundery, dyrektora działu zakupów w domu mediowym Zenith Optimedia, nowy kanał ma spore szanse na sukces, choć raczej nie odbierze widza takim kanałom dla kobiet jak TVN Style czy Polsat Zdrowie i Uroda, które mają szerszy profil tematyczny. - Same tematy kulinarne mogą być zbyt niszowe, a nadawca pewnie szybko zacznie poszerzać ofertę programową o takie pozycje jak np. dieta, fitness czy kosmetyki - mówi Jaśkiewicz-Kundera.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.