''Gość Niedzielny'' ucieka ''Newsweekowi''

W czerwcu wśród największych tygodników sprzedaż nie spadła tylko ''Gościowi Niedzielnemu''. Z rankingu wypadł ''Ozon''

Coraz większą stratę do pierwszej trójki odnotowuje "Newsweek Polska". Po raz pierwszy wydawany przez archidiecezję katowicką "Gość Niedzielny" wyprzedził go w kwietniu tego roku, gdy sprzedał 141,8 tys. egzemplarzy, podczas gdy wydawany przez Axel Springer Polska tygodnik - 135,1 tys. egzemplarzy (ZKDP, rozpowszechnianie ogółem). Jednak w maju "Newsweek" skrócił dzielącą go od nowego rywala odległość do niecałego tysiąca egzemplarzy. Natomiast w czerwcu katolicki tygodnik sprzedawał średnio 138,8 tys. egzemplarzy, a sprzedaż "Newsweeka" wyniosła 127,5 tys. sztuk. "Gość Niedzielny" to jedyny duży tygodnik, któremu udało się poprawić swoją sprzedaż w czerwcu tego roku (i to prawie o 15,4 proc.).

Pozostałe duże tygodniki opinii zamknęły czerwiec spadkami sprzedaży, co było oznaką początku wakacji oraz i tzw. efektu Papieża - w zeszłym roku po śmierci Jana Pawła II w kwietniu sprzedaż prasy znacząco wzrosła i tendencja ta utrzymywała się także w czerwcu. Liderem rynku jest "Polityka", której średnia sprzedaż wyniosła w czerwcu 156,5 tys. egzemplarzy i była o ponad 22 tys. egzemplarzy wyższa niż sprzedaż "Wprost" zajmującego drugie miejsce w rankingu. Jednak "Polityka" odnotowała również jeden z największych spadków w porównaniu z czerwcem zeszłego roku. Zadołowała aż o 10,6 proc. Wynik "Wprost" pogorszył się o 9 proc. i sięgnął 134,2 tys. egzemplarzy. Z kolei "Przekrój" zanotował największy spadek spośród tygodników opinii. Sprzedaż tego tytułu skurczyła się w czerwcu o 17 proc. i wyniosła 63,9 tys. egzemplarzy.

W czerwcowej tabeli po raz pierwszy zabrakło tygodnika "Ozon". Ostatni numer tego tytułu ukazał się 27 lipca, a wydająca go spółka Ozon Media złożyła wniosek o upadłość 2 sierpnia. Jednak już w czerwcu wydawca nie złożył do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy danych o sprzedaży.

Upadek "Ozonu" to niejedyna oznaka pogarszającej się sytuacji na rynku tygodników. Do tej pory w walce o rynek wydawcy tego typu prasy niechętnie sięgali po płyty i gadżety, co było dobrze oceniane przez reklamodawców. Jednak w tym tygodniu "Newsweek" rozpoczął dołączanie kolekcji filmów dokumentalnych BBC na płytach DVD. Pierwsze dwie produkcje - "Zabójstwo Romanowów" oraz "Upadek muru berlińskiego" - trafiły wraz z tygodnikiem do kiosków w poniedziałek. W efekcie cena pisma wzrosła z 4,5 do 4,99 zł.

Kiedy za spadkami sprzedaży tygodników pójdą spadki wpływów reklamowych? Specjaliści uspokajają. - Nie da się przeprowadzić dobrej kampanii bez "Polityki", "Wprost" i "Newsweeka". Spadek sprzedaży tych tytułów zwiększy jedynie presję na obniżki cen, ale nie spowoduje, że reklamodawcy zaczną pomijać któryś z tych tytułów - uważa Artur Brandysiewicz, szef działu zakupów w domu mediowym Initiative Warszawa. - Nie wyobrażam sobie, żeby "Newsweek" nie zaczął szybko odrabiać strat. To sztandarowy tytuł w portfolio Axela Springera, na który przypada ponad 40 proc. wpływów reklamowych tej firmy w kategorii magazyny - dodaje Brandysiewicz. 1

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.