TVN Style zmienia styl

Od dwóch miesięcy telewizja dla kobiet działa w nowej formule. Widzów szybko przybywa i jesienią tego roku właściciel TVN Style przestanie dopłacać do interesu.

Początki były bardzo ambitne. W magazynie "Paris, Paris" prowadzonym przez modelkę Joannę Horodyńską wprost ze stolicy światowej mody kobiety oglądały suknie warte kilkanaście tysięcy euro oraz wywiady z takimi projektantami, jak Karl Lagerfeld czy Valentino. Opowieści z życia wyższych sfer miały rozbudzić wyobraźnie Polek i zagwarantować zainaugurowanemu 1 września 2004 roku kanałowi TVN Style szybkie dojście do rentowności.

Dziś ten kanał tematyczny należący do TVN pokazuje mniej salonów. Za to można w nim zobaczyć więcej miejsc, które są wciąż bardziej popularne wśród większości polskich kobiet, jak np. kuchnia czy domowy ogródek. I widzowie to kupują.

Skuteczny lifting

- Nasze panie najczęściej kupują ubrania dwa albo trzy razy w miesiącu. Używają kosmetyków takich marek, jak Nivea czy Avon. Wolą wydawać oszczędności na wakacyjne wyjazdy z dziećmi niż na siebie - opowiada Olgierd Dobrzyński, wiceprezes TVN 24 odpowiedzialny za kanały tematyczne.

Z badań przeprowadzonych przez firmę Target Group na zlecenie nadawcy wynika, że takich kobiet jest ok. 3,2 mln. Znacznie łatwiej jest trafić do nich z poradniczym brytyjskim programem "Jak się nie ubierać" produkowanym przez BBC czy "Lekcją stylu" z udziałem Jolanty Kwaśniewskiej niż z relacją pokazu najnowszej kolekcji Versace.

Odnowiony TVN Style ruszył 9 kwietnia. Lekko zmieniono oprawę graficzną stacji, na antenie pojawiło się też więcej programów własnych. Obecnie 9 z 19 pozycji programowych kanału powstaje w Polsce, co pochłania blisko milion złotych miesięcznie. Całość wsparto kampanią reklamową w prasie i na billboardach, która kosztowała ponad 2 mln zł. Widzowie odebrali zmiany bardzo ciepło, w kwietniu tego roku stację oglądało ok. 1,5 mln osób dziennie wobec 800-900 tys. osób w grudniu zeszłego roku. TVN Style nie przypomina większości kanałów tematycznych produkowanych niskim kosztem, których ramówki wypełniają tłumaczenia zagranicznych programów telewizyjnych. Według Dobrzyńskiego roczny budżet kanału wynosi "dobrze ponad 15 mln zł".

Co na to operatorzy?

Agencje reklamowe i domy mediowe dobrze oceniają zmiany w TVN Style. - Polskie programy emitowane przez TVN Style mają bardzo dobrą jakość i poruszają obszary, które są atrakcyjne dla reklamodawców. Firmy z markami skierowanymi do kobiet chcą się pojawiać na antenie tej stacji - mówi Artur Brandysiewicz z domu mediowego Initiative Warszawa obsługującego takie marki, jak Johnson & Johnson, Tchibo czy Algida.

Na razie ponad 90 proc. przychodów TVN Style pochodzi z reklam, podczas gdy łączne przychody z opłat licencyjnych od operatorów telewizji kablowej kształtują się na poziomie 1,2 mln zł rocznie. Nadawca chce to zmienić i zapowiada, że docelowo wyniosą, podobnie jak w przypadku informacyjnego TVN 24, 30-40 proc. przychodów stacji. 4 maja szefowie TVN wysłali list do kablówek, w którym poinformowali, że od lipca i do końca tego roku cena kanału wzrośnie z 1 centa amerykańskiego do 5 eurocentów od abonenta. Z kolei od przyszłego roku za TVN Style oraz TVN Turbo (kanał motoryzacyjny) sieci będą musiały zapłacić już 9 eurocentów. Negocjacje z operatorami w tej sprawie jeszcze się nie zaczęły, ale operatorzy w Poznaniu i Rybniku już wyłączyli sygnał tych kanałów, odcinając od nich ok. 200 tys. abonentów.

Jeżeli rozmowy z sieciami kablowymi nie zakończą się wojną, w czwartym kwartale tego roku TVN Style ma zacząć przynosić zysk operacyjny. Jak powiedział nam Olgierd Dobrzyński, przyszły rok kanał powinien zakończyć na niewielkim plusie. W I kwartale tego roku TVN Style miał przychody na poziomie 1,95 mln zł, a jego EBITDA (zysk operacyjny pomniejszony o amortyzację) była ujemna i wyniosła 1,3 mln zł.

Copyright © Agora SA