Ponad 3 tys. sklepów w sieci

Prawie 3,3 tys. sklepów internetowych działało w Polsce pod koniec ubiegłego roku. To sporo więcej, niż powszechnie szacowano

Tak wynika z badań poznańskiego Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM), który na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przygotował raport "Elektroniczna gospodarka w Polsce". Opublikowane wczoraj opasłe dzieło składa się w dużej mierze z zebranych zeszłorocznych raportów GUS-u, innych znanych już analiz oraz informacji zaczerpniętych z publikacji prasowych. Dane dotyczące detalicznego e-handlu pochodzą jednak z własnych badań ILiM. I są ciekawe.

Z analiz Instytutu wynika, że pod koniec ubiegłego roku działało w Polsce 3275 sklepów internetowych. To sporo więcej, niż do tej pory powszechnie szacowano (brak było pewnych danych) - specjaliści oceniali w zeszłym roku liczbę polskich e-sklepów na 1-2,5 tys. witryn handlowych. Rynek ciągle się zmienia - wiele sklepów działa krótko (od roku do 3 lat) i pada przy braku sukcesów. W miejsce zamykanych e-sklepów powstaje jednak coraz więcej nowych.

Sklepów prowadzących wyłącznie sprzedaż internetową jest mniej niż połowa - aż 52 proc. polskich e-sklepów to firmy prowadzące sprzedaż "mieszaną", czyli zarówno handel tradycyjny, jak i online. Internetowi sprzedawcy często nie poprzestają na własnej witrynie i próbują innych sposobów sprzedaży online - do najpopularniejszych należą serwisy aukcyjne (Allegro, e-Bay), za pośrednictwem których swoje produkty sprzedawało w ubiegłym roku aż 44 proc. wirtualnych handlowców. Coraz popularniejsze są także pasaże handlowe przy portalach (gromadzące w jednym miejscu pogrupowane według asortymentu oferty różnych sprzedawców) - z ich usług korzysta 20 proc. sklepów.

Najwięcej (ponad 27 proc.) sklepów internetowych to firmy z województwa mazowieckiego. Większość polskich e-sklepów to firemki zatrudniające poniżej 10 pracowników (co piąty e-sklep prowadzi zaledwie jedna osoba, a średnia to dziewięć osób).To nie dziwi, biorąc pod uwagę, że prowadzą one jeszcze działalność na małą skalę - średnio obsługują 1,5 zamówienia dziennie. Wśród e-sklepów zdarzają się jednak i takie firmy, w których pracuje kilkadziesiąt (czy nawet ponad 200) osób.

Niestety, tylko 20 proc. badanych sklepów odpowiedziało na pytanie o wielkość sprzedaży. Z tego co drugi sklep podał, że przekroczyła ona w ub. roku 100 tys. zł (reszta podawała niższe kwoty).

W ubiegłym roku w internecie kupowało w Polsce ponad 2,6 mln internautów, w tym zwłaszcza osoby w wieku 25-34 lat. Autorzy raportu podkreślają, że rynek e-zakupów w Polsce ma bardzo duży potencjał i zwracają uwagę na grupę 10,5 mln internautów, którzy jeszcze nigdy nie kupili nic w sieci. To potencjalni klienci, którzy mocno napędziliby ten rynek, gdyby się do e-zakupów przekonali.

Copyright © Agora SA