Interia próbuje odebrać Google kawałek rynku

Interia do spółki z siecią reklamową ArboMedia wprowadza AdSearch - system do tworzenia kampanii reklamowych w internecie. To kolejna próba uszczknięcia rynku zdominowanego przez Google

Chodzi o tzw. reklamę kontekstową - polega ona na tym, by jak najlepiej dopasować reklamę do tematyki strony internetowej, na której się wyświetla. Np. jeśli na danej stronie pojawił się materiał o rowerach, system z boku witryny automatycznie wyświetli reklamy np. warsztatów czy sklepów z akcesoriami dla rowerzystów.

Interia nad własnym systemem pracowała już od jakiegoś czasu wspólnie z ArboMedia. Jak zapewnia Grzegorz Błażewicz, prezes Interii, witryny, na których AdSearch będzie mógł wyświetlać reklamy, obejmują swoim zasięgiem ok. 90 proc. polskich internautów.

Choć sam zasięg - w przypadku reklamy wyszukiwarkowej - nie wystarcza, a znacznie bardziej liczy się liczba zapytań, które internauci wpisują w okienko wyszukiwarki. Tu trudno sprostać Google, które ma dwa systemy sprzedaży reklam - AdWords i AdSense. - Nie będziemy bezpośrednią konkurencją dla Google - mówi Błażewicz. - Ale też nie mieliśmy takiego celu. Poza zasięgiem AdSearch ma też kilka nowych funkcji na polskim rynku, które mogą przyciągnąć reklamodawców - dodaje.

To m.in. reklamy, które wyświetlają się, kiedy internauta najedzie kursorem na słowo podkreślone w tekście (np. rower).

Interia nie jest pierwsza na rynku - już wcześniej pojawił się Adkontekst (wspólne dzieło wyszukiwarki NetSprint i Wirtualnej Polski), własny system ma też Onet. Oba - jak dotąd - okazały się raczej umiarkowanym sukcesem.

Interia nie ujawnia prognoz finansowych projektu. Podaje za to szacunki polskiego rynku reklamy kontekstowej (choć są one utrudnione, bo Google nie ujawnia przychodów z rynku polskiego): w 2004 r. był on wart zaledwie 5,2 mln zł, w zeszłym roku - już 45 mln zł.

Copyright © Agora SA