Raport IAB: Reklama internetowa 60 procent w górę

Z roku na rok, reklama internetowa staje się poważną gałęzią gospodarki. Dynamika wzrostu tego rynku bije na głowę reklamę w telewizji, radiu i kinie, nie wspominając o prasie drukowanej.

Potężna dynamika rozwoju reklamy internetowej każe spodziewać się, że niedługo okaże się ona bardziej intranta niż reklama radiowa i reklama zewnętrzna. Ogromny potencjał tkwiący w polskim rynku potwierdzają przykłady innych krajów europejskich, bardziej zaawansowanych w rozwoju rynku internetowego. W Wielkiej Brytanii nakłady firm na reklamę internetową w 2004 roku okazały się wyższe niż nakłady na reklamę radiową, a w 2005 roku wyższe niż nakłady na reklamę zewnętrzną. Według cytowanych przez Interactive Advertising Bureau prognoz eMarketera, w 2007 roku reklama online ma stanowić już 18 procent wartości rynku reklamowego na Wyspach.

W Polsce w 2006 roku udział reklamy internetowej w rynku wynosił ok. 4 procent wobec 50 procent telewizji, ok. 15 proc. magazynów ilustrowanych i 13,5 proc. prasy codziennej. Tylko telewizja, odnotowała w ubiegłym roku wzrost udziału w rynku. Udział reklam w prasie papierowej regularnie spada, radio i outdoor utrzymują się na podobnym poziomie.

- Moim zdaniem, w bardzo korzystnych okolicznościach, internet może wyprzedzić radio już w przyszłym roku - mówi Dominik Kaznowski, przewodniczący rady nadzorczej IAB Polska i dyrektor marketingu portalu Gazeta.pl. - W 2010 roku jego udział w rynku reklamy powinien przekroczyć 10 procent, co pozwoli na wyprzedzenie zarówno radia, jak i reklamy zewnętrznej.

Na rozwój znaczenia reklamy internetowej kapitalny wpływ ma niewątpliwie ciągły przyrost liczby internautów w naszym kraju. Zasięg najnowocześniejszego medium jest wciąż mniejszy niż w Europie Zachodniej, ale grupa 13,1 milionów polskich internautów (34 procent Polaków wg. GUS) powoli staje się łakomym kąskiem dla reklamodawców. Zdaniem Dominika Kaznowskiego, ważne dla rozwoju reklamy w sieci jest też rosnące zainteresowanie ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.

- W internecie można zaprojektować kampanię wartą 1000 złotych - wyjaśnia. - Żadne inne medium nie oferuje tak atrakcyjnych cen.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.