Ruletka z elektronicznymi gadżetami

Przez najbliższy tydzień kasyna w Las Vegas zejdą na drugi plan. Wczoraj w świątyni hazardu ruszyło największe wydarzenie w branży elektronicznej - Consumer Electronics Show (CES)

To właśnie w Las Vegas szefowie największych spółek z branży zwykle (jednym z wyjątków jest Apple) kreślą swoje wizje na najbliższy rok i pokazują produkty, które wchodzą na rynek. - Konsumenci przyswajają obecnie nowe technologie szybciej niż kiedykolwiek - powiedział agencji AFP przedstawiciel Sean Wargo, analityk organizacji Consumer Electronics Association (CEA). Według jej danych sprzedaż elektroniki użytkowej tylko w USA w tym roku przekroczy 155 mld dol., co daje 6 proc. wzrostu w porównaniu z 2006 rokiem. Przeciętny amerykański dom ma już 26 elektronicznych urządzeń.

Na targach mocno odciśnie swoje piętno HDTV, czyli telewizja wysokiej rozdzielczości (obraz może mieć nawet pięciokrotnie więcej szczegółów niż standardowej rozdzielczości). Firma Westinghouse wystawi 56-calowy ekran LCD o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli - to cztery razy więcej pikseli (najmniejszy element ekranu) niż w przypadku telewizorów HD z górnej półki dostępnych dziś w sklepach. Podobnych rewelacji można spodziewać się na stoiskach Pioneera czy Sharpa, Philips i Samsung zaś będą prawdopodobnie przyciągały uwagę rozwiązaniami, które pozwalają na oglądanie trójwymiarowych obrazów na domowym telewizorze.

Dwa lata temu, kiedy przedstawiciele Microsoftu rozwodzili się w Las Vegas nad zaletami telewizji przez internet (IPTV), traktowano to jako ciekawostkę. Dziś, gdy właściwie każda licząca się stacja telewizyjna ma już na koncie przynajmniej eksperyment na tym polu, na targach czeka nas liczne nowe propozycje stacji telewizyjnych, sieci kablowych i oczywiście Microsoftu.

Być może już w tym roku rozstrzygnie się, który z formatów - Blu-ray czy HD DVD - wygra walkę o spadek po DVD. Oba formaty nie są ze sobą kompatybilne (filmów nagranych na płycie Blu-ray nie można obejrzeć na odtwarzaczu HD DVD i vice versa), a to hamuje rozwój rynku, bo konsumenci nie chcą wydawać pieniędzy na sprzęt, który za rok czy dwa będzie się nadawał jedynie do piwnicy. Stąd pomysły, by tworzyć hybrydy, które będą mogły odtworzyć i płyty Blu-ray, i HD DVD. Taki sprzęt na imprezie ma pokazać koreański LG, z kolei Warner szykuje płyty Total Hi-Def, które będzie można odtwarzać niezależnie od sprzętu. Sęk w tym, że hybrydy nie będą tanie.

Od dobrych kilku lat Intel, Microsoft, Cisco i Gateway próbują przekonać konsumentów do połączenia komputera z telewizorem i sterowania za pomocą peceta wszystkimi urządzeniami multimedialnymi w domu. Dotąd taki pomysł - m.in. ze względu na mnogość kabli - nie spotykał się z euforią wśród klientów. Ale tegoroczny wysyp technologii pozwalających przesyłać dane bezprzewodowo może pomóc rozkręcić rynek.

Hitachi i Seagate mają dobrą wiadomość dla wielbicieli filmów, którzy swoją kolekcję gromadzą w postaci cyfrowej. Obie spółki pokażą na targach komputerowe dyski twarde o zawrotnej pojemności jednego terabajta danych (tysiąc GB). 400-500 filmów jakości DVD. Na sklepowe półki dyski mają trafić w pierwszym kwartale tego roku. Przy cenie 399 dol. koszt 1 GB wyniesie niecałe 40 centów.

Na zapowiedzi, które padną podczas targów, warto wziąć małą poprawkę. Zeszły rok zweryfikował wiele szumnych zapowiedzi podczas poprzedniej edycji imprezy. Konsola do gier PlayStation 3 miała zadebiutować wiosną, a trafiła na rynek w listopadzie. Pierwszy odtwarzacz Blu-ray Samsung obiecywał już w kwietniu, ale musiał przełożyć premierę na czerwiec. A nie były to jedyne wpadki producentów.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.