NetSprint.pl w rękach Orkli

Norweski koncern Orkla Media kupił 90,3 proc. udziałów w spółce NetSprint.pl, do której należy polska wyszukiwarka internetowa NetSprint

Orkla na naszym rynku ma 51 proc. udziałów w spółce Presspublica wydającej dziennik "Rzeczpospolita". Wydaje też - poprzez spółkę zależną Orkla Press Poland - 13 dzienników regionalnych. Koncern co prawda przymierza się do sprzedaży swoich aktywów medialnych, nie podjął jednak jeszcze decyzji. Tymczasem inwestuje w nowe przedsięwzięcia - wczoraj spółka poinformowała o nabyciu 90,32 proc. udziałów w NetSprincie. Wartości transakcji nie ujawniono.

Jak czytamy we wspólnym komunikacie spółek, od połowy ub.r. strategia grupy Orkli zakłada inwestycje w nowe media. Chodzi tu m.in. o serwisy ogłoszeń drobnych oraz tematyczne serwisy internetowe, które byłyby uzupełnieniem medialnej, podstawowej działalności koncernu. - NetSprint.pl będzie bardzo dobrym początkiem aktywniejszego działania Orkla Media na rynku nowych mediów w Polsce - mówi Lasse Bolander, prezes Orkla Media Digital.

- Pod względem operacyjnym nic się nie zmienia. Ci sami ludzie, ten sam budynek - mówi z kolei Artur Banach, prezes NetSprintu.

Spółka działa też na Litwie pod marką NetSprint.lt. Banach liczy na to, że NetSprint skorzysta na obecności Orkli na rynku skandynawskim.

NetSprint specjalizuje się w przeszukiwaniu polskojęzycznych stron internetowych - indeksuje prawie 90 mln dokumentów. Z wyszukiwarki można skorzystać zarówno na witrynie spółki (www.netsprint.pl), jak i na ponad 100 rodzimych serwisach, w tym w drugim co do wielkości polskim portalu - Wirtualnej Polsce. NetSprint ma niespełna 10 proc. udziałów w polskim rynku wyszukiwań, który zdominowało Google (ok. 80 proc.).

Spółka zarabia głównie na sprzedaży tzw. linków sponsorowanych, czyli adresów internetowych wyświetlających się przy wynikach wyszukiwania. Sprzedaje też swoje technologie wyszukiwawcze innym firmom i korporacjom (np. PTK Centertel).

W zeszłym roku przychody NetSprintu wyniosły 4,3 mln zł (wzrost o ponad 200 proc.). Zysk brutto wyniósł 396 tys. zł.

Copyright © Agora SA