Polacy nie ufają markom z supermarketów

Polacy nie przekonali się do produktów tzw. marki własnej mimo ich konkurencyjnych cen - pisze ?Rzeczpospolita?.

"Rz" zauważa, że w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej, gdzie produkty "marki własnej" ronią furorę, w Polsce ich udział w sprzedaży lekko spada. Według danych firmy badawczej Nielsen ich udział w 2007 roku wynosił 8,5 procent i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 0.2 procent.

Gazeta przypomina, że marka własna powstaje na zlecenie sieci handlowej i często tworzą ją firmy, które sprzedają w sklepach tej sieci własne produkty. Jednak w przypadku produktów zamawianych firma nie musi ponosić nakładów na reklamę, tańsze są również opakowania, stąd cena produktu bywa nawet o 20-30 procent niższa niż markowego odpowiednika.

Według "Rz" jedynie 28 procent Polaków (przy 81 procentach Niemców) uważa, że jeśli w sklepie nie ma markowego produktu, zastąpi go odpowiednikiem w postaci marki własnej. Dzieje się tak pomimo faktu, że dla większości Polaków kryterium wyboru jest cena.

Europejskim liderem udziału marek własnych w rynku artykułów żywnościowych jest Szwajcaria, gdzie wynosi on nawet 50 procent, średnia dla Europy Zachodniej zbliża się do 30 procent. Tymczasem według "Rz" znaczenie marek własnych w Polsce spadło niemal we wszystkich rodzajach sklepów. Zdaniem gazety szansą na rozwój tego rynku w Polsce jest inwestowanie w poprawę ich jakości i postrzegania. Powoli rośnie udział w rynku marek premium o jakości porównywalnej z produktami firmowymi, szczególnie w przypadku towarów chemicznych. Dalsze inwestycje w marki własne zapowiadają sieci handlowe - Tesco ma w ofercie w tej kategorii już ponad 3 tys. produktów, Carrefour - 2750.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.