Oddala się budowa nowych lotnisk dla Warszawy

Modlin - 2008 rok, nowe lotnisko - może wcale. Rząd rewiduje ?niegospodarne decyzje swoich poprzedników?, a ze stolicy wyprowadzają się już pierwsze linie lotnicze.

Decyzja o przeniesieniu siedziby spółki SkyEurope z Warszawy pod Wawel zapadła w tym tygodniu. - Balice mają ogromny potencjał, a współpraca z zarządem portu układa się nam bardzo dobrze. W Warszawie nie było z tym najlepiej. Nie ma też realnych perspektyw na otwarcie nowego lotniska dla stolicy z niższymi opłatami. Przy szybkim rozwoju linii nie mogliśmy już dłużej czekać - tłumaczy rzecznik SkyEurope Eryk Kłopotowski.

Skargi linii lotniczych na PPL dotyczyły m.in. wysokości opłat lotniskowych i niefunkcjonalnego terminalu lotniczego, którego budowa miała być zakończona przed rokiem, a wciąż trwa.

Dlatego przewoźnicy coraz częściej wybierają porty regionalne, a Warszawę omija boom tanich linii lotniczych. - Z Okęcia latać się nie opłaca! - słyszeliśmy wielokrotnie od przedstawicieli Ryanaira, który lata już z ośmiu polskich lotnisk, ale nie ze stolicy.

Rozwiązaniem miał być Modlin. Przebudowa wojskowego lotniska miała zakończyć się w tym roku. To nie uda się na pewno. Zmienia się bowiem koncepcja finansowania portu.

- Projekt poprzedniego rządu zakładał wydanie przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze na inwestycję w Modlinie 100 mln zł. W zamian PPL miało dostać tylko 49 proc. udziałów - usłyszeliśmy w Ministerstwie Transportu. - Poprzednie decyzje były w naszym rozumieniu niegospodarne. Nie możemy na nie pozwolić, choć rozumiemy potrzebę szybkiego otwarcia regionalnego portu pod Warszawą - zaznaczał w rozmowie z nami minister transportu Jerzy Polaczek.

Teraz inwestycję mają współfinansować lokalne samorządy. Czy znajdą na to pieniądze? - Jesteśmy bardzo zainteresowani utworzeniem lotniska w Modlinie. To jednak dopiero początek drogi. Na razie Mazowsze przeznaczyło w swoim budżecie 15 mln zł ten cel. Być może będziemy się starali o unijne pieniądze na modernizację lotniska - mówi Wiesława Lipińska, rzeczniczka marszałka Mazowsza.

Dziś dla spółki Port Lotniczy Modlin zmiany oznaczają jedno - opóźnienia. Jakie? - Trudno mi komentować, bo jeszcze nie mamy oficjalnych decyzji - zaznaczał wczoraj prezes PLM Marek Sidor. Przyznał jednak, że jeśli szybko nie będzie konkretnej decyzji w sprawie finansowania, pierwszym realnym terminem oddania lotniska będzie lato 2008 r.

W Ministerstwie Transportu usłyszeliśmy, że zmienia się też koncepcja budowy dużego lotniska dla centralnej Polski. - Wciąż nie ma dobrej analizy, czy takie lotnisko w ogóle jest potrzebne. Choć poprzednie władze zleciły już analizy, gdzie ono ma powstać, rząd nie ma pieniędzy na budowę, która pochłonęłaby miliardy dolarów - stwierdził nasz rozmówca.

Copyright © Agora SA