Profesor pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego Elżbieta Putkiewicz, która prowadziła badania, uważa, że problemem jest, zwłaszcza w szkołach podstawowych i średnich, udzielanie korepetycji uczniom przez własnych nauczycieli. Zdaniem Elżbiety Putkiewicz nie jest to czynnik dydaktyczny i wychowawczy, i powinien być regulowany przez Kodeks Nauczyciela.
Maciej Chyż z Transparency International Polska podkreśla, że korepetycje przyczyniają się do pogłębiania nierówności w dostępie do edukacji i są formą korupcji. Decydując się na korepetycje z ogłoszenia nie mamy też żadnych możliwości wyegzekwowania jakości nauczania.
Uczestnicy konferencji w Warszawie zatytułowanej "Korepetycje. Szara strefa. Co dalej" uważają, że lekarstwem na tę szarą strefę edukacji powinno być zalegalizowanie usług i odprowadzanie podatków od prywatnych lekcji.
Maciej Jaszczuk wraz z kolegą ze studiów stworzył inicjatywę POGOTOWIENAUKOWE.PL, gdzie kilkadziesiąt wyselekcjowanych osób udziela profesjonalnych i legalnych korepetycji. Z lekcji zadowoleni są i uczniowie i rodzice, Korepetytorzy nie tylko bowiem tłumaczą dany problem, ale uczą też, jak przyswajać wiedzę, by w przyszłości radzić sobie samemu i nie korzystać z korepetycji.
Z badań wynika, że dwie godziny lekcji prywatnych w tygodniu przez cały rok szkolny kosztuje rodziców polskiego ucznia średnio około trzech tysięcy złotych. Warto więc zastanowić się, na co wydajemy te pieniądze.