Unia wspiera konkurencję sieci kolejowych

Parlament Europejski zapalił zielone światło dla liberalizacji pasażerskiego transportu kolejowego, czyli wprowadzenia konkurencji w przewozach międzynarodowych. Poparł wniosek Komisji Europejskiej dotyczący otwarcia przez państwa członkowskie krajowych sieci kolejowych dla międzynarodowego transportu pasażerskiego.

I tak na przykład francuski pociąg, wraz załogą, bez zmiany lokomotywy na granicy, będzie dojeżdżał do Warszawy przyjmując pasażerów na całej trasie, także w Polsce.

Dobrą wiadomością dla podróżnych jest zapis, w którym Parlament Europejski popiera prawo do rekompensat za opóźnienia pociągów w ruchu pasażerskim. Proponuje w przypadku spóźnień powyżej godziny zwrot 25 procent ceny biletu oraz 50 procent w przypadkach, gdy opóźnienie przekroczy 120 minut. Zaleca również, by w pociągach obowiązkowo tworzono specjalne strefy do przewozu wózków dziecięcych, rowerów i sprzętu sportowego. Personel pociągu będzie musiał posiadać specjalne europejskie certyfikaty potwierdzające umiejętności i wiedzę techniczną.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.