Konkurencja gazet sportowych

Na Górnym Śląsku trwa ostra walka o czytelnika między dziennikami sportowymi. ?Sport" zarzuca ?Przeglądowi Sportowemu" dumping.

Jeszcze w marcu obie gazety należały do Marquard Media Polska. Kiedy wydawnictwo postanowiło zawiesić katowicki "Sport", zbuntowali się dziennikarze. Byli zdeterminowani i choć dostali wymówienia kontynuowali wydawanie ukazującej się od 60 lat gazety.

Szwajcarski koncern nie mógł w tym przeszkodzić, bo nie był właścicielem tytułu. Należy on do Katowickiego Towarzystwa Kapitałowego "Sport" - spółki stworzonej przez dziennikarzy pisma. Szwajcarzy wydawali dziennik jedynie na podstawie umowy dzierżawy tytułu. Od marca KTK już jako wydawca "Sportu" samodzielnie przygotowuje kolejne numery gazety.

Latem "Przegląd Sportowy" przygotował na Górnym Śląsku ofensywę. W lipcu Adam Barteczko, od 1990 redaktor naczelny "Sportu", został szefem katowickiego oddziału "Przeglądu Sportowego".

Od 23 lipca czytelnicy tego dziennika na Górnym Śląsku mogą kupić go za złotówkę. W pozostałych regionach nadal kosztuje 1,8 zł, czyli tyle co "Sport". - Uważamy, że taka obniżka ceny to zbójeckie działanie, typowy dumping. Sprawą zajęli się nasi prawnicy, kierujemy ją do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) - mówi Marian Czakański, prezes KTK. - Posunięcia "Przeglądu Sportowego" nie wpłynęły na naszą sprzedaż - dodaje Rafał Zaremba, redaktor naczelny "Sportu".

- Nie dostaliśmy żadnego wniosku ze "Sportu" o stosowanie dumpingu - mówi Elżbieta Anders, rzecznik UOKiK.

Tomasz Zięba, prezes Marquard Media Polska tłumaczy obniżkę ceny inaczej. - To zwykły przypadek. Element naszej większej strategii. Taka cena pojawiła się na rynku prasowym już wcześniej, nie my ją wymyśliliśmy. Chcemy przekonać się jak działa magia złotówki - przekonuje Zięba. - Wybraliśmy Śląsk, bo to region o wysokim wskaźniku bezrobocia. Wkrótce będziemy testować obniżenie ceny w dwóch innych regionach. Konkurujemy raczej ze sportem w gazetach ogólnopolskich - z "Faktem" i "Gazetą Wyborczą" - dodaje szef Marquard Media Polska.

Już po raz drugi napis "Cena 1 zł" stał się powodem sporu na rynku prasowym. W ub. r. spółka Media Express, wydająca "Super Express" zaskarżyła do UOKiK wydawnictwo Axel Springer Polska, do którego należy dziennik "Fakt". Tytuł ten od października 2003 r. do kwietnia 2004 r. również kosztował złotówkę. Obecnie cena wydania warszawskiego gazety wynosi 1,20 zł. W czwartki "Fakt" kosztuje 1,20 zł także w pozostałych regionach Polski. Urząd rozpoczął postępowanie antymonopolowe przeciwko wydawcy "Faktu", które trwa do dziś.

Tymczasem "Sport" przygotowuje się do wejścia na rynek ogólnopolski i negocjuje z drukarniami w centralnej Polsce. - Na razie ukazujemy się w województwach śląskim, opolskim, dolnośląskim, małopolskim i świętokrzyskim. Od 1 sierpnia można nas kupić w nadmorskich miejscowościach województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, ale tam nasza gazeta jest antydatowana - mówi Rafał Zaremba.

Dziennik "Sport" ukazuje się w nakładzie 30-40 tys. egz., a w poniedziałki do 50 tys. egz. (dane wydawcy). Tytuł jest już członkiem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, pierwsze dane ZKDP dotyczące sprzedaży i nakładu dziennika powinny być znane na początku września.

Copyright © Agora SA