Nowy sposób naciągania klientów

Firmy wysyłkowe coraz częściej zawiadamiają listownie o wygraniu wysokiej nagrody. Trzeba tylko zadzwonić na numer o podwyższonej płatności, a o nagrodzie... szybko zapomnieć

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływa coraz więcej skarg na działalność takich firm. Do najczęściej wymienianych należą cztery z nich: Integra Direct - firma z siedzibą w USA, działająca w Polsce pod nazwą m.in. Międzynarodowej Federacji Przekazywania Wygranych, Vegas, Alladyn, oraz Travel4Life. Wysyłają one listy adresowane imiennie i stwarzające wrażenie oficjalnych pism. Warunkiem odbioru nagród jest jednak wykonanie płatnego połączenia, najczęściej pod numer rozpoczynający się od 0-700, 0-708, 0-701, którego koszt wynosi średnio 8 zł za minutę. Firmy zawiadamiające o wygranej mogą również w inny sposób narażać konsumentów na nieuzasadnione koszty, domagając się np. przesłania dziesięciu znaczków pocztowych lub opłaty za przesłanie paczki z wygraną. - Konsumenci skarżą się nam, że nie otrzymują żadnych nagród - powiedziała "Gazecie" rzecznik UOKiK Elżbieta Anders.

Jej zdaniem wrażenie oficjalnych dokumentów wywołują zwroty używane przez nieuczciwe firmy: "Dokument Gwarantowanej Wygranej", "Dokument Oficjalny, mający charakter dowodu", "Ściśle Poufny List Administracyjny", albo powołujące się na "Uchwałę ( ) o wynagrodzeniach". Jednocześnie pod listami podpisywane są - najprawdopodobniej fikcyjne - osoby, które mają wzbudzić zaufanie, np. notariusze, dyrektorzy czy kierownicy działów nagród.

Zdaniem Elżbiety Anders praktyki te naruszają ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jednak wszczynanie postępowań przeciwko takim firmom jest utrudnione ze względu na częste zmiany ich siedzib lub rejestrowanie działalności na terytorium innych państw.

Copyright © Agora SA