Tygodniki lokalne przebadają się same

Od czerwca Stowarzyszenie Gazet Lokalnych rusza z akcją badania czytelnictwa swoich tytułów. Badanie obejmie 52 gazety o łącznym nakładzie ponad 300 tys. egz.

Redakcje opublikowały ankietę czytelniczą - to początek wieloetapowego badania czytelnictwa, które przeprowadzi firma SMG/KRC. - Od lat robimy testy w punktach sprzedaży i wiemy, że nasze tygodniki są najlepiej sprzedającymi się tytułami prasowymi na swoim terenie. Teraz chcemy potwierdzić nasze przekonanie przez obiektywnie przeprowadzone badania czytelnictwa - mówi Dominik Księski, prezes SGL i koordynator projektu. Tytuły objęte badaniem są oznaczone wspólną marką "Tygodnik Lokalny" i to na niej jest oparty cały projekt badawczy. Logo "TL" ukazuje się od czerwca w winietach 52 tygodników lokalnych.

Stowarzyszenie chce w ten sposób zaistnieć na rynku reklamowym - oferta na ogłoszenia w sieci tygodników, które SGL wprowadziło w ub.r., nie cieszy się bowiem dużą popularnością wśród reklamodawców. Jak twierdzą przedstawiciele SGL, właśnie ze względu na brak odpowiednich badań czytelnictwa. Tylko nieliczne gazety lokalne badają swoje czytelnictwo w PBC, ale tam wypadają blado, bo PBC porównuje ich wyniki na tle całej Polski albo w najlepszym razie województwa. I tak czytelnictwo największego samodzielnego tytułu lokalnego "Tygodnika Siedleckiego" ukazującego się w nakładzie 26 tys. egz. wynosi według PBC ok. 0,7 proc. Tymczasem to w powiatach rozchodzi się ponad 90 proc. nakładu lokalnej prasy. Obecnie do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) należy zaledwie kilka gazet zrzeszonych w SGL. W Polskich Badaniach Czytelnictwa (PBC) bierze udział pięć tygodników lokalnych.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.