IAB - polski rynek internetowy w dobrej formie

Zeszły rok przyniósł przełom w rozwoju naszego rynku reklamy online. Internet stanowił już 1,98 proc. wszystkich wydatków reklamowych w Polsce - ogłosiło w raporcie branżowe stowarzyszenie IAB Polska

Według szacunków IAB, które skupia firmy i osoby z branży internetowej, wpływy z reklamy w internecie osiągnęły w zeszłym roku w Polsce poziom 87 mln zł netto (wartość całego rynku reklamy szacuje się u nas na 4,39 mld zł). Jest to wzrost o około 74 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Sieć jest więc najszybciej rozwijającym się medium reklamowym w Polsce.

Zdaniem IAB nie zanosi się na zmianę tego trendu. Analizując doświadczenia innych krajów europejskich, organizacja szacuje, że tempo rozwoju e-reklamy w Polsce może osłabnąć dopiero po osiągnięciu przez nią blisko 5 proc. udziału w ogólnych wydatkach. A to stanie się najwcześniej w 2010 r. - uważają autorzy raportu. Najwięksi reklamodawcy to firmy z branży finansowej - dostarczają wydawcom internetowym średnio 27 proc. ich wpływów z reklamy. Wydatki na e-promocję mocno zwiększają firmy z branży dóbr szybkozbywalnych (FMCG). Pojawili się też nowi reklamodawcy - m.in. firmy oferujące leki, firmy odzieżowe i tanie linie lotnicze.

IAB przewiduje, że już w pierwszej połowie tego roku liczba internautów w Polsce może sięgnąć 10 mln (na przełomie lat 2004 i 2005 było ich 8-9 mln). Jednak polscy internauci stosunkowo krótko przebywają w sieci - średnio 3,9 godz. tygodniowo. To dużo mniej nie tylko niż w krajach starej UE, ale także niż np. na Węgrzech, gdzie internauta spędza w sieci średnio 5,3 godz. w tygodniu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.