Polskie spółki medialne czeka dobra przyszłość

Wydatki reklamowe w Polsce wzrosną w tym roku o 10 proc. Dzięki temu dalej będą się poprawiać wyniki finansowe polskich spółek medialnych - uważają analitycy biura maklerskiego CAIB Securities

"Przewidujemy, że rynek reklamowy wzrośnie w 2005 r. o 10 proc. i o kolejne 8 proc. w 2006 r. Główne czynniki [tego wzrostu] to wzrost PKB oraz stosunkowo niskie ceny reklam w Polsce w porównaniu do innych rynków europejskich" - napisał Andrzej Szymański z CAIB Securities w raporcie pt. "Shifting to a higher gear" ("Nabierając wiatru w żagle").

Prognozuje on, że EBITDA, czyli zysk przed opodatkowaniem, deprecjacją i amortyzacją, Agory (wydawcy "Gazety Wyborczej") w przyszłym roku będzie o 40 proc. wyższy niż w ubiegłym, a sprzedaż wzrośnie o 12 proc. Z kolei TVN - druga co do wielkości spółka medialna na warszawskim parkiecie - w tym samym czasie odnotuje wzrost EBITDA o 36 proc., a sprzedaży - o 22 proc. Wyniki te mogą być jeszcze lepsze, o ile dojdzie do zmian marek operatorów telefonii komórkowej. Jako pierwszy zapowiedział to Centertel, który jeszcze w tym roku chce zastąpić polską Ideę międzynarodową marką Orange.

Lepsze wyniki spółek medialnych nie są wyłącznie kwestią poprawy sytuacji rynkowej. Agora zwiększa przychody, m.in. sprzedając wraz z "Gazetą" książki. Według CAIB Securities ta działalność przyniosła wydawcy w ubiegłym roku 58,5 mln zł, a w tym roku ma to być 110,7 mln zł. W przypadku TVN przychody mają rosnąć m.in. dzięki nowym kanałom tematycznym. Jeden z nich ma wystartować w tym roku.

CAIB Securities wyznaczył cenę docelową akcji Agory na 69 zł, a TVN - na 50 zł. W przypadku obu spółek jego rekomendacja brzmi "kupuj". Dom maklerski Millennium wycenił papiery TVN na 47,5 zł.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.