CR Media chce przejąć Radio Plus

CR Media toczy walkę o przejęcie Radia Plus. Żeby ją wygrać, będzie musiała przekonać Konferencję Episkopatu, poszczególnych biskupów i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Na razie ma z tym problemy

Firma Radio Plus Polska, założona przez CR Media (właściciel sieci Ad.Point) oraz ks. Kazimierza Sowę (szefa Plusa), chce przejąć udziały w spółce Nadawca. Ta ostatnia należy do zakonu franciszkanów i jest sercem Radia Plus, gdyż należy do niej koncesja na najbogatszym rynku radiowym w kraju - w Warszawie.

Jak już pisaliśmy, Radio Plus ma skomplikowaną strukturę właścicielską - składa się z kilku spółek zajmujących się sprzedażą czasu reklamowego i produkcją programu oraz 21 rozgłośni lokalnych (głównie diecezjalnych). W 2005 r. sieć wkroczyła w atmosferze poważnych sporów w gronie udziałowców, które trwają do dziś. W ich efekcie zerwano strategiczną umowę z potencjalnym inwestorem branżowym z Niemiec. Z inwestowania w Plusa wycofał się też fundusz Dresdner Kleinwort Capital, obecny w sieci od 2002 r.

Szukając nowych źródeł finansowania, menedżerowie Plusa trafili do CR Mediów. Na początku marca Radio Plus przeprowadziło się nawet do warszawskiej siedziby tej spółki, ale nowy partner dopiero prowadzi rozmowy z Konferencją Episkopatu (to udziałowiec jednej ze spółek tworzących Radio Plus Łagodne Przeboje) oraz szefami poszczególnych rozgłośni wchodzących w skład sieci Plusa. Rozmowy są burzliwe, bo dotyczą przyszłej struktury własnościowej przedsiębiorstwa. Jak poinformowała "Rzeczpospolita", środowe spotkanie stron przebiegało nerwowo. Rozgłośnie diecezjalne dowiedziały się bowiem dopiero, że istnieje spółka Radio Plus Polska, w której 88 proc. udziałów objęła należąca do CR Media firma Ad.Point, a pozostałe 12 proc. - ks. Sowa. Konferencję Episkopatu dodatkowo zaskoczyło to, że właścicielem praw do loga Radia Plus została również firma Ad.Point. Powołując się na prawników kościelnych, "Rzeczpospolita" poinformowała, że prawa sprzedał ks. Kazimierz Sowa jako likwidator poprzedniej spółki - Radio Plus SA. Sam ks. Sowa, obecnie prezes Radio Plus Polska, nie chciał tego komentować. - W rozmowach są pewne napięcia, dlatego wolę nie odnosić się do tych informacji - powiedział nam ks. Sowa, dodając, że negocjacje trwają.

Właścicielom Radia Plus Polska udało się natomiast porozumieć z zakonem franciszkanów. - 21 marca wpłynęło do nas pismo od firmy Nadawca. Poinformowała ona o zawarciu warunkowej umowy sprzedaży udziałów, która zależy od uzyskania zgody Rady - powiedział nam Rafał Rastawicki, rzecznik KRRiT. Według niego Rada zajmie się tą sprawą w maju.

CR Media to broker reklamy radiowej, prasowej i internetowej. Należąca do niego spółka Ad.Point ma 13 stacji lokalnych skupionych w sieci Antyradio. Wkrótce dołączy do nich 14. stacja w Kielcach. - W zeszłym roku radiowa grupa wykazała niewielki zysk netto - powiedział nam Sebastian Wojciechowski, członek zarządu Ad.Pointu i wiceprezes Radio Plus Polska. Właśnie budowa grupy radiowej przyciągnęła do CR Mediów fundusz Barings Private Equity Partners z grupy ING, który w 2002 r. zainwestował 11,5 mln euro i objął 49 proc. udziałów.

W ubiegłym roku CR Media szukały nabywcy dla swoich stacji. Rozmowy prowadzono m.in. z Brokerem FM (właściciel RMF FM) oraz funduszami inwestycyjnymi. - Rozmowy w sprawie przejęcia Radia Plus oznaczają, że CR Media nie uzyskały dobrej wyceny swojej grupy radiowej i teraz chcą ją powiększyć - usłyszeliśmy w jednej z firm doradczych.

Czy to się uda? - Pomysł zbudowania dużej sieci radiowej, która mogłaby konkurować z RMF FM i Radiem ZET, jest dobry, ale mogą być problemy z jego realizacją. Uzyskanie kontroli nad takim przedsięwzięciem, jakim jest Radio Plus, będzie niesłychanie trudne ze względu na jego rozproszoną strukturę własnościową i zaangażowanie podmiotów niekomercyjnych - mówi Andrzej Szymański, analityk CAIB Securities.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.