Europejski oddział Levi's ogłasza wyniki

Levi Strauss, najstarszy producent dżinsów, chce być mniej ?amerykański? na Starym Kontynencie. Zysk operacyjny spółki w Europie wzrósł w zeszłym roku o 52 proc.

Przychody ze sprzedaży słynnych Levisów w Europie stanowią jedną czwartą globalnych obrotów dżinsowego giganta. Łączna światowa sprzedaż spółki w ubiegłym roku wyniosła 4,1 mld dolarów (m.in. dzięki wzrostowi sprzedaży w Azji oraz wzmocnieniu obcych walut). W Europie przy przychodach na poziomie 1,04 mld dolarów firma osiągnęła zysk operacyjny 172 mln dolarów - niewątpliwie dzięki prowadzonej od kilku lat redukcji kosztów. Zadłużenie pozostaje jednak wysokie i kształtuje się na poziomie 2,3 mld dolarów.

Na markę Levi's, która w zeszłym roku była intensywnie wspierana reklamą, przypada 88 proc. sprzedaży Levi Strauss & Co. w Europie. Kolejne 9 proc. w obrotach koncernu na Starym Kontynencie stanowi Dockers - marka, która miała być sprzedana jesienią zeszłego roku. W ostatniej chwili producent odstąpił od tej transakcji szacowanej na co najmniej 700 mln dolarów. "Europejski oddział Levi Strauss opracowuje aktualnie nową strategię i biznes plan dla tej marki" - czytamy w komunikacie prasowym.

Levi Strauss & Co. próbuje ożywić swoje marki przy pomocy strategii regionalizacji. Zakłada ona zmianę postrzegania dżinsów, jako produktu na wskroś amerykańskiego, kojarzonego z kowbojami i Dzikim Zachodem. Tej zmiany ma dokonać m.in. niezwykła kampania reklamowa, prowadzona w europejskich stacjach telewizyjnych, w tym w Polsce. 30-sekundowy spot opowiada na pozór banalną historię rodzącego się romansu młodej pary. Jej bohaterowie ubrani w Levisy rozmawiają o uczuciach i dziewczyna wyznaje chłopakowi, że ten jej się podoba. Tyle że aktorzy posługują się dialogiem ze "Snu nocy letniej" Szekspira.

Poza odejściem od stereotypów amerykańskiej kultury masowej reklamówka ma podkreślić, że Levis należy do produktów "z wyższej półki". - Amerykańskie i europejskie spodnie Levi's 501 w zasadzie łączy tylko nazwa. Kształt, materiały i wykończenie są inne - powiedział dziennikowi "The Wall Street Journal" Kenny Wilson z Levi Strauss & Co., nadzorujący markę w Europie. Różni się również cena: Amerykanie płacą za parę levisów 501 około 30 dolarów, natomiast w Europie ten model kosztuje 85 euro, czyli ok. 110 dolarów.

Copyright © Agora SA