Wielka Brytania: można taniej

Brytyjczycy dali przykład, że zbieranie abonamentu RTV można nie tylko poddać regułom konkurencji, ale jeszcze ograniczyć koszty tej usługi. Formalnie zbieraniem abonamentu zajmują się tam same media publiczne, czyli BBC. W praktyce, od 2002 r. robi to firma Capita Group, specjalizująca się w usługach doradczych, ubezpieczeniowych oraz informatycznych.

BBC wybrała tę firmę w przetargu. Wartość podpisanego z nią 10-letniego kontraktu jest szacowana na ponad 500 mln funtów. Przed 2002 r. publiczne pieniądze dla mediów zbierało konsorcjum Envision - składające się z poczty, czyli firmy Consignia, holdingu reklamowego WPP Group oraz spółki technologicznej Bull Information System. Ale, jak informował dziennik "Financial Times", nie zdołało ono zwiększyć dochodów z abonamentu, co doprowadziło do wygaśnięcia kontraktu. Zdaniem BBC nowy poborca będzie w stanie ograniczyć koszty takiej działalności i bardziej skutecznie ścigać uchylających się od opłat. Prognozy zakładały, że BBC ma otrzymać rocznie aż o 60 mln funtów więcej.

Gdyby w Polsce udało się zmniejszyć koszt poboru abonamentu o 50 proc., telewizja publiczna mogłaby dostać ok. 15 mln zł. Za te pieniądze - jak poinformowano nas w biurze prasowym TVP - można by wyprodukować np. 20-30 premier Teatru Telewizji, albo 11 filmów telewizyjnych, lub 65 odcinków serialu.

Copyright © Agora SA