Motorem wzrostu tego rynku będą, wg analityków Gartnera, komputery przenośne, których sprzedaż zwiększy się aż o 17,4 proc. Dla porównania - stacjonarnych pecetów trafi na rynek tylko o 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej. - Mobilne komputery z wielu powodów stają się coraz atrakcyjniejsze dla coraz szerszej grupy użytkowników - mówi analityk Gartnera Georg Shiffler. - Gwałtownie spadają ich ceny, coraz popularniejsza jest bezprzewodowa łączność z internetem, wzrastają multimedialno-rozrywkowe możliwości tych urządzeń.
Rynek pecetów więc rośnie, ale wolniej niż w ostatnich latach. W 2004 r. sprzedano 183 mln komputerów osobistych, co oznaczało wzrost o 11,6 proc. w stosunku do roku 2003. Zdaniem Shifflera, przyczyną jest m.in. to, że w tym roku firmy w mniejszym stopniu będą wymieniać stary sprzęt komputerowy na nowy.
Eksperci Gartnera uważają, że rynek mógłby się rozruszać, gdyby producenci komputerów PC w większym stopniu pomyśleli o tych urządzeniach jako o domowych multimedialnych centrach rozrywki i przeprojektowane odpowiednio do tej roli adresowali na rynek. - Wątpimy jednak czy dostawcy pecetów będą potrafili skorzystać z takiej możliwości - mówi inny analityk Gartnera Kiyomi Yamada.