Dla nadawców telewizyjnych technologie kompresji sygnału były rewolucją, bo właśnie dzięki nim zaczęło przybywać kanałów telewizyjnych. Jednak to, co jest dobre dla stacji, nie musi być dobre dla operatorów satelitów. - Dla nas te technologie są w pewnym stopniu wrogiem. Choć liczba kanałów rośnie, to przychody z tytułu ich obsługi pozostają na tym samym poziomie - mówi Elżbieta Rumińska, dyrektor firmy Eutelsat, odpowiedzialna za Europę Środkową i Wschodnią. Ta paryska spółka, mająca 24 satelity aż 69 proc. swoich przychodów czerpie właśnie z sektora medialnego - do jej klientów należą tacy nadawcy, jak niemiecki ARD, brytyjski BBC, amerykański CNN czy polskie Cyfra+ oraz Polsat Cyfrowy.
Dlatego Eutelsat przywiązuje coraz większą wagę do usług dla przedsiębiorstw z innych sektorów, jak np. bankowość czy małe i drobne przedsiębiorstwa. Jedną z takich usług jest D-Star, czyli szerokopasmowy dostęp do internetu za pośrednictwem satelity. Przy pomocy anteny satelitarnej, konwertera oraz specjalnego terminalu można połączyć się z siecią dosłownie wszędzie. - Odbiorcami D-Stara są małe przedsiębiorstwa, które znajdują się poza zasięgiem sieci telekomunikacyjnych, głównie w mniejszych miejscowościach - podkreśla Rumińska. Cena zestawu do korzystania z D-Star wynosi 1,4 tys. euro, a miesięczny abonament - 90 euro. W Polsce Eutelsatowi udało się sprzedać już 220 takich zestawów, przy czym ich największym użytkownikiem jest wojsko, które zakupiło 50 sztuk i zainstalowało je w Iraku, żeby - jak mówią przedstawiciele tej paryskiej firmy - "żołnierze mogli wysyłać e-maile do swoich żon". Dwukierunkowy dostęp do internetu oferują w Polsce m.in. firma SatLynx z grupy SES Global oraz grecki operator Hellasat.
Ubiegłoroczne przychody Eutelsatu wyniosły 715 mln euro, z czego ok. 44 mln euro wygenerował polski rynek. Od czerwca w Warszawie działa filia operatora - Eutelsat Polska, zajmująca się marketingiem i pozyskiwaniem klientów. Operator przeżywa obecnie poważne zmiany własnościowe, gdyż od roku fundusze inwestycyjne skupują jego papiery od dawnych akcjonariuszy, czyli operatorów telekomunikacyjnych. Obecnie w rękach Texas Pacific Group oraz Spectrum Equity Investors znajduje się 11 proc. akcji Eutelsatu. We wrześniu swój pakiet (2,34 proc.) sprzedała również TPSA inkasując w ten sposób 140 mln złotych. Co te transakcje zmieniły w firmie? - We wrześniu do rady nadzorczej firmy weszły nowe osoby. Jeśli chodzi o bieżące zarządzanie, to nic się nie zmieniło - powiedziała nam Elżbieta Rumińska.
W ciągu ostatnich dwóch lat fundusze inwestycyjne zainwestowały w branżę satelitarną blisko 6 mld dolarów. W kwietniu Kohlberg Kravis Roberts & Co. przejął za 3,55 mld dolarów. operatora PanAmSat. W czerwcu holenderski operator New Skies Satellites został kupiony przez fundusz Blackstone za 956 mln dolarów. W sierpniu fundusze - Apax Partners, Permira, Apollo Management oraz Madison Dearborn Partners wyłożyły za 3 mld dolarów na zakup firmy Intelsat - numeru dwa w łączności satelitarnej na świecie.