Eutelsat skupia się na internecie

Choć nowe kanały telewizyjne rosną, jak grzyby po deszczu, operatorzy satelitów wcale nie widzą w tym większych przychodów. I starają się rozwijać inne usługi, które nie są adresowane do sektora medialnego.

Dla nadawców telewizyjnych technologie kompresji sygnału były rewolucją, bo właśnie dzięki nim zaczęło przybywać kanałów telewizyjnych. Jednak to, co jest dobre dla stacji, nie musi być dobre dla operatorów satelitów. - Dla nas te technologie są w pewnym stopniu wrogiem. Choć liczba kanałów rośnie, to przychody z tytułu ich obsługi pozostają na tym samym poziomie - mówi Elżbieta Rumińska, dyrektor firmy Eutelsat, odpowiedzialna za Europę Środkową i Wschodnią. Ta paryska spółka, mająca 24 satelity aż 69 proc. swoich przychodów czerpie właśnie z sektora medialnego - do jej klientów należą tacy nadawcy, jak niemiecki ARD, brytyjski BBC, amerykański CNN czy polskie Cyfra+ oraz Polsat Cyfrowy.

Dlatego Eutelsat przywiązuje coraz większą wagę do usług dla przedsiębiorstw z innych sektorów, jak np. bankowość czy małe i drobne przedsiębiorstwa. Jedną z takich usług jest D-Star, czyli szerokopasmowy dostęp do internetu za pośrednictwem satelity. Przy pomocy anteny satelitarnej, konwertera oraz specjalnego terminalu można połączyć się z siecią dosłownie wszędzie. - Odbiorcami D-Stara są małe przedsiębiorstwa, które znajdują się poza zasięgiem sieci telekomunikacyjnych, głównie w mniejszych miejscowościach - podkreśla Rumińska. Cena zestawu do korzystania z D-Star wynosi 1,4 tys. euro, a miesięczny abonament - 90 euro. W Polsce Eutelsatowi udało się sprzedać już 220 takich zestawów, przy czym ich największym użytkownikiem jest wojsko, które zakupiło 50 sztuk i zainstalowało je w Iraku, żeby - jak mówią przedstawiciele tej paryskiej firmy - "żołnierze mogli wysyłać e-maile do swoich żon". Dwukierunkowy dostęp do internetu oferują w Polsce m.in. firma SatLynx z grupy SES Global oraz grecki operator Hellasat.

Ubiegłoroczne przychody Eutelsatu wyniosły 715 mln euro, z czego ok. 44 mln euro wygenerował polski rynek. Od czerwca w Warszawie działa filia operatora - Eutelsat Polska, zajmująca się marketingiem i pozyskiwaniem klientów. Operator przeżywa obecnie poważne zmiany własnościowe, gdyż od roku fundusze inwestycyjne skupują jego papiery od dawnych akcjonariuszy, czyli operatorów telekomunikacyjnych. Obecnie w rękach Texas Pacific Group oraz Spectrum Equity Investors znajduje się 11 proc. akcji Eutelsatu. We wrześniu swój pakiet (2,34 proc.) sprzedała również TPSA inkasując w ten sposób 140 mln złotych. Co te transakcje zmieniły w firmie? - We wrześniu do rady nadzorczej firmy weszły nowe osoby. Jeśli chodzi o bieżące zarządzanie, to nic się nie zmieniło - powiedziała nam Elżbieta Rumińska.

Kto ma satelity?

W ciągu ostatnich dwóch lat fundusze inwestycyjne zainwestowały w branżę satelitarną blisko 6 mld dolarów. W kwietniu Kohlberg Kravis Roberts & Co. przejął za 3,55 mld dolarów. operatora PanAmSat. W czerwcu holenderski operator New Skies Satellites został kupiony przez fundusz Blackstone za 956 mln dolarów. W sierpniu fundusze - Apax Partners, Permira, Apollo Management oraz Madison Dearborn Partners wyłożyły za 3 mld dolarów na zakup firmy Intelsat - numeru dwa w łączności satelitarnej na świecie.

Copyright © Agora SA