Merlin.pl najlepszy w Europie Środkowej

Warszawski sklep internetowy Merlin.pl zajął pierwsze miejsce w Fast 50 - prowadzonym przez firmę Deloitte rankingu najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w Europie Środkowej

Zasady rankingu są bardzo proste - analitycy Deloitte brali pod uwagę skalę wzrostu przychodów spółek w ciągu ostatnich pięciu lat. W Fast 50 uwzględniano kojarzone z nowymi technologiami firmy z Czech, Węgier, Polski i Słowacji (musiały mieć centralę w jednym z tych krajów) które w pierwszym analizowanym roku działalności (1999 r.) osiągnęły przychody w wysokości minimum 50 tys. euro. Łącznie zebrano dane z 2,5 tys. spółek z regionu. - Najciekawszym wnioskiem jest to, że stosunkowo jeszcze młode firmy technologiczne potrafią łączyć szybki rozwój z dbałością o bieżącą dochodowość - podkreśla Maciej Majewski z Deloitte.

Zwyciężył polski sklep internetowy Merlin.pl, którego wartość sprzedaży w latach 1999-2003 zwiększyła się o 3542 proc. (Deloitte nie ujawnia w rankingu wysokości przychodów poszczególnych spółek, warszawski sklep podawał jednak wcześniej, że w zeszłym roku wyniosły one 22 mln zł, a prognoza na ten rok to 32 mln zł). Merlin znacząco wyprzedził drugą firmę w zestawieniu, węgierską Mimóza Communications działającą w branży oprogramowania (odnotowała wzrost przychodów rzędu 1924 proc.) oraz trzecią - czeską spółkę Logos (również oprogramowanie).. W pierwszej trzydziestce rankingu znalazło się jeszcze sześć firm z Polski (Internet Group, Advatech, PUP Spin, Winuel, BPSC, InfoVide i Safo).

W dodatkowej kategorii, utworzonej specjalnie dla młodszych spółek (minimum trzy lata działalności) drugie miejsce zajęła internetowa agencja turystyczna z Wrocławia Travelplanet.pl (1050 proc. wzrostu przychodów). W czołowej piętnastce znalazły się z Polski firmy NetSprint.pl, Pracuj.pl, Wind Telekom, Digital One i Hoga.pl. W tym zestawieniu zwyciężyła węgierska firma Assocom (3076 proc.) zajmująca się sprzętem komputerowym

Wśród przedstawicieli badanych firm przeprowadzono ankietę pytając o największe wyzwania stojące obecnie przed branżą high-tech. W odpowiedzi ponad połowa firm (51 proc.) wskazała opracowanie skutecznej strategii marketingu i sprzedaży, a niespełna jednak trzecia - nadążenie za zmianami technologicznymi i rynkowymi. Dla 13 proc. spółek największym wyzwaniem jest znalezienie i zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.