Polacy kupują leciwe samochody

Polski rynek motoryzacyjny do złudzenia przypomina Niemcy. I w Polsce, i w Niemczech na czele listy aut rejestrowanych po raz pierwszy w kraju są volkswageny. Tyle że za Odrą to nowe pojazdy, a u nas mają one w większości dziesięć lat lub więcej.

W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 990 413 samochodów osobowych, w tym 767 843 używanych aut sprowadzonych w lwiej części z innych państw UE - poinformowała firma doradcza Samar, ekspert branży motoryzacyjnej.

Według opracowanych przez Samar danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów największym wzięciem wśród amatorów używanych aut cieszyły się pojazdy Volkswagena. Stanowiły one ponad 22 proc. wszystkich używanych samochodów osobowych, które w zeszłym roku po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce. Niekwestionowanym liderem rynku używanych aut okazał się zaś "wieczny przebój" Volkswagena, czyli model Golf. Co dziewiąte używane auto sprowadzone w zeszłym roku do Polski to właśnie VW Golf, eksploatowany na ogół już przez dziesięć lub więcej lat.

Drugie miejsce wśród najchętniej sprowadzanych do Polski używanych samochodów zajął Opel. Na tę niemiecką markę przypadło 18,5 proc. wszystkich aut z drugiej ręki z UE, które w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce pierwszy raz. Opel Astra - także w większości używany już co najmniej przez dziesięć lat - zajął drugie miejsce na liście aut, które cieszą się największym wzięciem u polskich kierowców.

Trochę inaczej wyglądają listy przebojów używanych aut w poszczególnych kategoriach wiekowych. Wśród aut, które mają dziesięć lat lub więcej, królują volkswageny, ople i fordy. Wśród aut w wieku od sześciu do dziesięciu lat liderem są ople - wyprzedzają volkswageny i fordy. Z kolei w kategorii aut, które miały od trzech do pięciu lat, na czele listy znowu był VW przez Oplem, ale na trzecim miejscu ulokowało się Renault. Volkswagen był także na czele listy najchętniej sprowadzanych do Polski aut, które miały nie więcej niż dwa lata. Na drugim miejscu w tej kategorii było luksusowe BMW.

VW Golf był liderem wśród sprowadzanych do Polski aut, które mają dziesięć lat lub więcej. Większy VW Passat królował zaś wśród aut, które mają od sześciu do dziesięciu lat oraz trzech do pięciu lat. Za to wśród najmłodszych sprowadzanych do Polski używanych pojazdów palmę pierwszeństwa zyskał Ford Focus.

Kolejność na liście marek używanych aut, które trafiają na polskie drogi z UE, była w zeszłym roku taka sama jak w 2005 r. W gruncie rzeczy odpowiada ona popularności poszczególnych marek na rynku samochodowym Niemiec, skąd trafia do nas większość używanych samochodów.

Lista przebojów używanych aut ma niewiele wspólnego z rankingiem najchętniej kupowanych w Polsce nowych samochodów. W zeszłym liderem rynku nowych aut w Polsce była Skoda przez Toyotą. Żadnej z tych marek nie ma w pierwszej dziesiątce najczęściej sprowadzanych używanych pojazdów. VW jest w Polsce liderem aut z drugiej ręki, ale na rynku nowych samochodów firma ta w 2006 r. zajmowała dopiero siódme miejsce. Używanych volkswagenów trafiło w zeszłym roku na nasze drogi 11 razy więcej niż nowych!

Wysokie pozycje wśród używanych aut z Zachodu zajmują też niemieckie marki specjalizujące się w produkcji luksusowych pojazdów. Audi ma czwarte miejsce, BMW - szóste, a Mercedes - siódme. Tymczasem na rynku nowych samochodów, jak w odwróconym zwierciadle, marki te zajmują odległe miejsca, między zabiegającymi dopiero o popularność koncernami z Korei. W zeszłym roku Audi pod względem sprzedaży nowych aut zajęło 17. miejsce w Polsce, BMW - 20., Mercedes - 16.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.