TV Puls bardziej informacyjna z nową koncesją

Zielone światło dla Murdocha. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zmieniła dziś koncesję dla TV Puls, dzięki czemu stacja zamiast programu religijnego będzie mogła nadawać program komercyjny.

- Uchwała przeszła jednogłośnie. Profil programowy stacji zmienił się ze społeczno-religijnego na uniwersalny z udziałem audycji o tematyce społeczno-religijnej. Zgodnie z wnioskiem nadawcy ma wzrosnąć udział programów publicystycznych i informacyjnych - powiedział nam Wojciech Dziomdziora, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Inny członek Rady obliczył, że nawet po zmianie koncesji należąca do franciszkanów i koncernu News Corp. stacja będzie nadawać więcej programów religijnych niż wszystkie trzy kanały TVP łącznie.

Jak udało nam się dowiedzieć, nowa koncesja zobowiązuje TV Puls do nadawania siedmiu godzin programów informacyjnych i publicystycznych w tygodniu. Programy o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej (poświęcone kulturze oraz problematyce rodziny i społeczeństwa) mają zajmować 21 godzin tygodniowo, podczas gdy liczba audycji stricte religijnych ma wynieść siedem godzin tygodniowo, a kolejne trzy godziny zajmą programy edukacyjne i poradnicze.

Jak już pisaliśmy, nadawca zwrócił się do Rady z prośbą o dokonanie zmian w listopadzie zeszłego roku. - Zmiana koncesji na uniwersalną pozwoli wzbogacić program o dodatkowe gatunki i dotrzeć do szerszego kręgu widzów - mówił wówczas Dariusz Dąbski, szef rady nadzorczej TV Puls. Podkreślał on, że stacja chce zachować tematykę społeczno-chrześcijańską w obecnym wymiarze. Z kolei ojciec Zdzisław Dzido, prezes zarządu stacji z ramienia zakonu franciszkanów, zwracał uwagę, że poprzednia koncesja TV Puls określała program stacji jako uniwersalny, ale w 2004 r. KRRiT zmieniła ją i zobligowała franciszkanów do poświęcenia 70 proc. czasu antenowego w godzinach 6-23 na programy o charakterze społeczno-religijnym.

Analitycy i rynek reklamowy czekają na zmianę formatu programowego stacji od czerwca zeszłego roku, kiedy pośrednim udziałowcem TV Puls został kontrolowany przez Ruperta Murdocha koncern News Corp., do którego należą m.in. wytwórnia filmowa 20th Century Fox w USA, brytyjska platforma cyfrowa BSkyB oraz serwis społecznościowy MySpace.com. - To jedyny naturalny kierunek rozwoju tej stacji - uważa Jakub Bierzyński, szef grupy domów mediowych OMD Poland. Jego zdaniem obecna formuła TV Puls nie pozwalała jednemu z największych koncernów medialnych wykorzystać swego potencjału. - Zmiana programu na komercyjny będzie pierwszym, choć niewystarczającym krokiem w rozwoju TV Puls. Dopiero to pozwoli Murdochowi zacząć grę w Polsce - dodaje Bierzyński. - Decyzja KRRiT jest bardzo ważna, bo otwiera drzwi do złamania dotychczasowego podziału sił na rynku reklamy telewizyjnej.

Jednak TV Puls wciąż rozpaczliwie potrzebuje nowych częstotliwości naziemnych. Za pośrednictwem ośmiu swoich nadajników naziemnych stacja dociera obecnie tylko do 16 proc. Polaków. Według danych firmy AGB Nielsen Media Research zeszłoroczny udział TV Puls w widowni wyniósł 0,41 proc. i był taki sam jak rok wcześniej. Cennikowe wpływy reklamowe stacji sięgnęły w zeszłym roku 69,9 mln zł, ale zdaniem specjalistów kwota ta jest daleka od rzeczywistości.

Jak teraz zmieni się TV Puls? Zdaniem szefa OMD Poland stacja może szukać swego miejsca na rynku, tworząc telewizję bardziej ambitną niż Polsat czy TVN, stawiającą na publicystykę, lekką rozrywkę rodzinną i dobre filmy, które akurat są silną stroną imperium Murdocha. - W ten sposób nowy właściciel zbierze doświadczenia w Polsce, włoży nogę między drzwi i poczeka na rozdanie częstotliwości cyfrowych - mówi Jakub Bierzyński.

W grudniu przedstawiciele News Corp. zapowiedzieli, że w TV Puls ma powstać silny dział informacyjny. Pierwsze zmiany na antenie zaczęły się od 13 stycznia. W ramówce TV Puls pojawiły się nowe filmy fabularne (np. thriller "Water's Edge") i południowoamerykańskie telenowele (np. "Kobieta w lustrze")

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.