Koral i Żabka w kartelu?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął śledztwo w sprawie potencjalnej zmowy cenowej, jaką znany producent lodów mógł zawrzeć z siecią sklepów

UOKiK postanowił sprawdzić, czy Koral nie umówił się z poznańską siecią Żabka w sprawie minimalnej ceny sprzedaży jego lodów. Z informacji, jakie posiada UOKiK, wynika, że taka praktyka może trwać od kwietnia 2006 r.

Na pozór niewinne porozumienia między producentami i detalistami dotyczące ceny są często nielegalne. Zmowa cenowa z góry wyklucza bowiem obniżki ceny wymuszone np. promocyjnymi działaniami niektórych sklepów, konkurencją itp. - Negatywne konsekwencje niedozwolonych porozumień zawieranych przez przedsiębiorców mają wpływ na sytuację konsumentów, słabsi uczestnicy rynku tracą bowiem dostęp do zróżnicowanych pod względem cen oraz jakości ofert - stwierdza UOKiK.

Koral produkuje lody od 1979 r. Firma zaczynała jako mały zakład rzemieślniczy braci Józefa i Mariana Koral. Dziś jest (obok Algidy należącej do koncernu Unilever) największym producentem lodów w Polsce. Według ostrożnych szacunków rynek lodów w Polsce może być wart ponad 800 mln zł. Koral od lat zwiększa udziały w rynku m.in. dzięki rozpoznawalnym reklamom. Twarzami Koralu byli już m.in. Daniel Olbrychski i Maryla Rodowicz. Teraz firmę reklamuje Doda. Z kolei Żabka to jedna z najlepiej znanych sieci handlowych z ok. 1800 sklepami w Polsce.

Jeżeli podejrzenia UOKiK się potwierdzą, na spółki może spaść kara do 10 proc. ich przychodów.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.