Eksport napędza produkcję autobusów w Polsce

W 2007 r. wyprodukowano w Polsce ponad 3,6 tys. autobusów, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksport autobusów rośnie jak na drożdżach, ale na krajowym rynku zapanowała stagnacja.

Polska stała się jednym z największych producentów autobusów w UE, ponieważ montaż tych pojazdów wymaga dużo robocizny. Płace są u nas niższe niż na Zachodzie, a jakość pracy - wysoka, w produkcję autobusów w Polsce zainwestowali najwięksi gracze na europejskim rynku: niemiecki MAN i szwedzkie Volvo oraz Scania. W zeszłym roku koncerny podjęły decyzje, które potwierdzają ich wysoką ocenę produkcji w Polsce. MAN zdecydował się przenieść całkowicie do Sadów pod Poznaniem montaż autobusów miejskich z zakładów w niemieckim mieście Saltzgitter, Volvo w fabryce we Wrocławiu zaczęło montować luksusowy autobus turystyczny Volvo 9900, który wcześniej wytwarzano tylko w Niemczech, a Scania w swoich zakładach w Słupsku rozszerzyła produkcję o autobusy piętrowe oraz napędzane etanolem. - Coraz częściej słychać, że Szwedzi mogą zbudować pod Słupskiem nową fabrykę - twierdzi Aleksander Kierecki z firmy JMK analizującej rynek transportowy. Rywalom z Zachodu czoła stawia polski producent autobusów, firma Solaris Bus & Coach.

Z fabryk autobusów w Polsce w zeszłym roku wyjechało 3617 pojazdów, o 241 więcej niż w 2006 r. - podaje firma JMK. Najbardziej dynamicznie rośnie produkcja autobusów miejskich - w zeszłym roku zmontowano 2599 takich pojazdów, o prawie 14 proc. więcej niż rok wcześniej. O niemal 8 proc., do 819 sztuk, spadła natomiast produkcja autobusów międzymiastowych z powodu mniejszych zakupów takich pojazdów przez krajowych przewoźników.

Napędem rozwoju fabryk autobusów w Polsce jest eksport systematycznie rosnący od 2001 r. W minionym roku z polskich fabryk wysłano do zagranicznych klientów prawie 2,6 tys. autobusów, o 9,2 proc. więcej niż w 2006 r. Najwięcej autobusów z Polski wyeksportowano do Niemiec (891 sztuk) oraz Francji i Włoch (po 235 sztuk).

Na krajowym rynku zapanowała natomiast stagnacja. W 2007 r. sprzedano w Polsce 1290 autobusów, o dziewięć sztuk, czyli 0,7 proc., mniej niż w 2006 r. Szczególne powody do zadowolenia mieli producenci autobusów miejskich, bo sprzedaż takich pojazdów wzrosła o 12,4 proc., do 678 sztuk. Najbardziej atrakcyjnym rynkiem na autobusy miejskie jest Warszawa, która w zeszłym roku kupiła około 300 takich pojazdów. Następnym ze znaczących odbiorców był MPK Kraków, który kupił 47 takich pojazdów. Największy sprzedawca autobusów w Polsce to w zeszłym roku Solaris, pierwszy raz wyprzedził w tym rankingu firmę Autosan.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.