Visa przeprasza za zniknięcie pieniędzy z banków

Nasi czytelnicy zaalarmowali nas, gdy sprawdzili wczoraj wieczorem stan swoich kont bankowych w mBanku. Okazało się, że z ich kont zniknęły znaczne sumy pieniędzy. - Na moim koncie zarejestrowano 15 wypłat, mam wyczyszczone konto! - pisał zdenerwowany internauta. - Zostałem bez środków do życia.

- Awaria nie powstała z winy mBanku. Visa International, która dostarcza karty płatnicze naszym klientom, miała 14 stycznia awarię, system błędnie księgował operacje polegające na wybierania pieniędzy z innych bankomatów niż Euronet - mówi Magdalena Ossowska, rzeczniczka prasowa mBanku (grupa BRE Banku). - Nie wiedzieliśmy o błędach, dopóki operacje płatnicze kartami nie zostały przez nas zaksięgowane. Nie wiemy jeszcze, jakie były przyczyny awarii. Jeśli tylko Visa usunie awarię, my jak najszybciej oddamy naszym klientom pieniądze. Mamy nadzieję, że już dziś przelewy dojdą na konta klientów.

Pan Marcin jest jedną z wielu osób, którym znikły pieniądze z konta. Gdy we wtorek w nocy próbował uzyskać jakiekolwiek informacje w m-Linii banku usłyszał: "Visa International ma awarię, nie możemy nic z tym zrobić".

- Zapytałem, kiedy odzyskam pieniądze i czy ktoś mnie o tym poinformuje. Dowiedziałem się jedynie, że mam sprawdzać stan mojego konta. Nie potrafili udzielić mi żadnej konkretnej informacji. Czuję się tak jakby ktoś mnie okradł. - mówi Marcin.

Ten sam problem dotknął również klientów banku Multibank.

- Umieściliśmy już stosowne oświadczenie na naszej stronie internetowej - mówi rzecznik banku Mateusz Żelechowski. - Pieniądze naszych klientów są bezpieczne i zostaną przelane na ich konta bankowe, gdy tylko Visa upora się z awarią, która polegała na błędnym zaksięgowaniu transakcji rozliczeniowych. Klienci, którzy pobierali pieniądze lub dokonywali płatności kartą od 14 stycznia mogą mieć źle zaksięgowane transakcje. Nie wiemy jakie są przyczyny awarii - dodaje.

Przed godziną 12 rzeczniczka mBanku Magdalena Ossowska poinformowała nas, że klienci mogą już w pełni bezpiecznie korzystać z kart płatniczych. Bank jeszcze dziś będzie zwracał pieniądze, które wyparowały z kont.

Sprawdziliśmy także jak wygląda sytuacja w innych bankach.

- Klienci banku WBK nie zgłaszali nam problemów z błędami w księgowaniu operacji. Mogą spokojnie używać kart płatniczych - mówi Grzegorz Adamski, rzecznik prasowy WBK. - Z kolei osoby, które pobrały w tym dniu pieniądze z naszego bankomatu i później miały źle zaksięgowane operacje, powinny złożyć reklamację w banku, który wydał im kartę - dodaje.

Pracownicy bank Millenium nie mieli zgłoszeń od swoich klientów w sprawie błędów w księgowaniu wypłat z bankomatów.

- Problem otrzymania z Visy błędnych danych dotknął również kilkudziesięciu klientów PKO BP - informuje Tomasz Fill, rzecznik PKO BP. - Otrzymanie przez bank nieprawidłowych danych spowodowało, że rachunki kart kredytowych i obciążeniowych PKO BP naszych klientów, którzy w środę tymi kartami dokonali transakcji bankomatowych zostały błędnie obciążone. Klienci, których dotknął ten problem, nie muszą składać reklamacji, ponieważ ewentualna korekta sald będzie wykonana przez bank automatycznie. - dodaje rzecznik.

- Błąd z wielokrotnym księgowaniem wypłat pieniędzy z bankomatów został zauważony w Raiffeisen Banku na wczesnym etapie, dzięki czemu posiadaczom rachunków osobistych nie zablokowaliśmy błędnie naliczonych kwot i mogli oni ze swoich środków swobodnie korzystać - mówi Marcin Jedliński z Raiffeisen Bank. - Na minimalną skalę problem dotknął tylko posiadaczy kart kredytowych, którzy mieli w wysokim stopniu wykorzystane limity i jednocześnie skorzystali z wypłaty gotówkowej. Odblokowanie limitu nastąpi niezwłocznie po usunięciu awarii w systemie Visa - dodaje rzecznik

***

Po południu w internecie pojawił się komunikat Visa Europe: "Wczoraj, we wtorek 15 stycznia br., organizacja Visa Europe odnotowała wystąpienie w Polsce pewnych problemów dotyczących ograniczonej liczby transakcji wypłat z bankomatów, które mogły zostać błędnie zaksięgowane dwa lub więcej razy. Problemy te zostały usunięte; obecnie pracujemy z polskimi bankami członkowskimi, by skorygować ewentualne błędy związane z rozliczeniem transakcji. Serdecznie przepraszamy użytkowników kart Visa za ewentualne niedogodności. Mamy nadzieję na jak najszybsze rozwiązanie wszelkich kwestii, jakie mogły wyniknąć z tego powodu."

Więcej o: