Czy kolejowe dworce wyładnieją?

PKP chce się poważnie zająć modernizacją dworców kolejowych, tak by największe polskie miasta miały się czym pochwalić przed kibicami jadącymi na mecze Euro 2012.

PKP do 2012 r. chce przeznaczyć na poprawę standardu dworców kolejowych w Polsce około 1,5 mld euro. W zdecydowanej większości pieniądze na modernizacje mają pochodzić od prywatnych inwestorów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. - Dodatkowo około 100 mln euro chcemy pozyskać ze środków unijnych na modernizację dworców na Euro 2012 - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Na pierwszy ogień idzie dworzec w Katowicach. Tylko do piątku potencjalni inwestorzy mogą się zdecydować na wzięcie udziału w rokowaniach. Do tej pory tzw. memoranda informacyjne (każde warte 30 tys. zł) wykupiło już 20 firm.

PKP poważnie też myśli o remontach w Warszawie. Już trwają rokowania w sprawie budowy nowego Dworca Zachodniego, a wczoraj ruszyły w sprawie budowy nowego Dworca Wschodniego. PKP chce postawić całkowicie nowe obiekty, niczym nieprzypominające dotychczasowych. W przypadku Dworca Zachodniego PKP planuje stworzenie nawet dziesięciokondygnacyjnego budynku o powierzchni 63 tys. m kw. (około 30 proc. powierzchni budynku będą stanowić parkingi typu "parkuj i jedź" na co najmniej 800 samochodów). Na dworcu oprócz peronów znajdą się też powierzchnie biurowe, handlowe czy rekreacyjne.

Dlaczego prywatni inwestorzy mieliby być zainteresowani budową dworców kolejowych? Kolejarze przekonują, że mogą na tym sporo zarobić. - Inwestor może wydzierżawić gotowy budynek na 30 lub więcej lat i czerpać zyski z wynajmu powierzchni biurowych czy hotelowych. Innym wyjściem jest utworzenie przez PKP SA i inwestora spółki celowej. My dajemy grunt, inwestor - pieniądze, a zyski dzielimy proporcjonalnie do wniesionego wkładu - tłumaczy Jarosław Adwent, członek zarządu PKP SA i jednocześnie dyrektor ds. gospodarowania nieruchomościami.

W sumie PKP chce w ten sposób wyremontować nawet kilkanaście dworców kolejowych w największych miastach. W przyszłym roku ruszą procedury rokowań z inwestorami w przypadku dworców w Szczecinie, Kielcach i Gdyni. Ale te dworce raczej nie będą gotowe przed 2012 r. Wyremontowany (ale raczej ze środków własnych PKP) będzie też zabytkowy dworzec we Wrocławiu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.