Prywatny przewoźnik zrobi konkurencję PKP?

W województwie kujawsko-pomorskim do walki o rynek przewozów pasażerskich włączyła się znacznie tańsza kooperująca z Brytyjczykami spółka PCC Rail.

Samorząd województwa chce ograniczyć monopol PKP Przewozy Regionalne, bo ma już dość rosnących żądań finansowych tego przewoźnika. Tylko w tym roku PKP zażądała dotacji 50 mln zł.

- To jest worek bez dna - mówi marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Zarząd województwa ogłosił przetarg na obsługę wszystkich linii zelektryfikowanych w województwie i tych, po których mogą jeździć tylko pociągi spalinowe. W tym pierwszym przypadku PKP PR nie musi obawiać się konkurencji, bo żadna firma poza PR nie ma odpowiedniego taboru.

Jednak wiele wskazuje na to, że nowy przewoźnik wejdzie w grudniu do rozkładu jazdy na liniach niezelektryfikowanych, które stanowią około 30 procent wszystkich tras.

Chęć świadczenia takich usług wyraziła znana z przewozów towarowych spółka PCC Rail, która kooperuje z wiodącym w Wielkiej Brytanii przewoźnikiem pasażerskim firmą Arriva.

- Komisja przetargowa otworzyła już koperty i okazało się, że Przewozy Regionalne chcą za usługę 18,36 zł za kilometr, natomiast PCC tylko 12 zł. Ostatecznego wyboru korzystniejszej oferty dokonamy w ciągu tygodnia - informuje Beata Krzemińska, rzecznik kujawsko-pomorskiego marszałka.

Później oferenci będą mieli jeszcze czas na odwołania. Wartość zamówienia przekracza 120 mln, dlatego przetarg czeka także obowiązkowa kontrola Urzędu Zamówień Publicznych.

Już teraz unieważnienia przetargu domagają się PKP PR.

- Uważamy, że zostały popełnione błędy formalnoprawne. Dlatego spodziewamy się, że postępowanie przetargowe zostanie unieważnione - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR.

Marszałek województwa ten wniosek odrzucił. Spółka złożyła więc skargę do UZP.

PCC dotąd zajmowała się przewozem towarów. Jeśli wygra przetarg, dostanie do dyspozycji trzynaście autobusów szynowych należących do województwa.

Specjaliści z branży kolejowej podkreślają, że jeśli przetarg wygra ta firma, to czeka nas prawdziwa rewolucja w regionalnych przewozach pasażerskich. Piotr Kazimierowski, prezes Związku Pracodawców Forum Transportu Szynowego, wyjaśnia, że upadek monopolu PKP spowoduje obniżenie cen tych usług.

- Województwo kujawsko-pomorskie udowadnia, że obsługę przewozów kolejowych można robić taniej. Mamy nadzieję, że politycy nie będą próbowali utrzymać tego monopolu metodami administracyjnymi i w grudniu pociągi nowego przewoźnika pojawią się na torach.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.