Reklama w internecie większa niż w prasie

Wydatki na reklamę w internecie przewyższyły w Wielkiej Brytanii wydatki na reklamę prasową. Internet ma tam już 11,4 proc. tortu reklamowego

W 2006 r. wartość rynku reklamy w internecie w Wielkiej Brytanii, gdzie z sieci korzysta około 31 mln osób, przekroczyła poziom 2 mld funtów - wyliczył brytyjski oddział organizacji IAB (zrzeszającej wydawców internetowych) we współpracy z firmą PricewaterhouseCoopers. Najciekawsze jest to, co jeszcze niedawno, w czasach gdy internet traktowany był jak głęboka nisza, wydawało się nierealne - nakłady reklamodawców na promocję w sieci okazały się większe niż na reklamę w ogólnokrajowej prasie. Ten ostatni rynek wart był bowiem 1,9 mld funtów.

Wartość reklamy online na Wyspach wzrosła w ub. roku aż o 41 proc., i to w sytuacji gdy cały tamtejszy rynek reklamowy zwiększył się tylko symbolicznie o 1,1 proc. (wszystkie tradycyjne media zanotowały duże spadki, np. telewizja o prawie 5 proc.). W efekcie udział internetu w torcie reklamowym wzrósł z niespełna 8 proc. do 11,4 proc. (a w drugiej połowie ubiegłego roku nawet do 12,4 proc.). "To odzwierciedlenie nowej ery w marketingu i komunikacji" - pisze IAB w komunikacie.

Przyczyny tego zjawiska? IAB wylicza trzy najważniejsze: upowszechnianie się szerokopasmowego internetu (jest już w 10 mln brytyjskich gospodarstw domowych); rosnąca popularność wideo w internecie, a co za tym idzie, rozwój form reklamy online (spoty wideo lub animowane, bogate graficznie, atrakcyjne reklamówki); eksplozja popularności tzw. serwisów społecznościowych i innych, w których treści (teksty, filmy, zdjęcia) zamieszczają sami użytkownicy. Według IAB reklamodawcy zdają sobie sprawę, że dzisiejszy internet jest już prawdziwym medium masowym, zastępującym wielu użytkownikom media tradycyjne.

Taki podział rynku jak w Wlk. Brytanii jest jednak na razie światowym ewenementem. Nigdzie na świecie udział internetu w torcie reklamowym nie jest większy (średnia światowa to 5,8 proc.), choć wszędzie szybko rośnie. W Polsce ubiegłoroczna wartość e-reklamy (bez wyszukiwarek) szacowana jest na 218 mln zł (3,60 proc. wszystkich budżetów reklamowych). Oznacza to roczny wzrost rzędu 47 proc. (szacunki firmy CR Media).

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.