Vivid.pl sprzedany za ponad 2 mln zł

Za Vivid.pl, jeden z najpopularniejszych w Polsce e-sklepów z książkami i multimediami, Telefonia Dialog zapłaciła ponad 2 mln zł. Co ta cena mówi o wartości polskich spółek e-commerce?

Telefonia Dialog kupiła w piątek 90 proc. akcji warszawskiej spółki Vivid.pl prowadzącej od wielu lat sklep internetowy z filmami, muzyką, książkami, multimediami i elektroniką. Choć pod względem popularności i obrotów Vividovi daleko do flagowej marki polskiego e-handlu Merlin.pl, to jednak w swojej branży należy on do krajowej czołówki. W ub. roku przychody Vividu wyniosły 3,4 mln zł.

Za akcje Dialog zapłacił 2,15 mln zł, co daje wycenę całej spółki rzędu 2,4 mln zł. To jedna z nielicznych transakcji na tym rynku, której wartość ujawniono. Czy niespełna 2,5 mln zł za Vivid.pl to dużo, czy mało?

- Jak na branżę internetową to bardzo niewiele. Normą dla dobrych spółek w negocjacjach z inwestorem są wyceny równe dwu-trzykrotności przychodów firmy - mówi anonimowo menedżer jednego z konkurencyjnych e-sklepów. Jego zdaniem niezbyt wysoka cena bierze się stąd, że choć Vivid zdobył sporą popularność, to nie zdołał osiągnąć masy krytycznej pozwalającej na szybki wzrost. Faktycznie - jak się dowiedzieliśmy, w tym roku do września przychody sklepu nie przekroczyły 2 mln zł. I choć najlepszy w handlu sezon świąteczny dopiero nadchodzi, trudno mówić o szybkim rozwoju. - Kapitał zainwestowany w Vivid to ponad 5 mln zł. Wydaje się, że akcjonariusze przestali wierzyć w szanse wypracowania skutecznej strategii i postanowili odzyskać z przedsięwzięcia tyle pieniędzy, ile się uda - mówi nasz rozmówca.

Nie wszyscy internetowi handlowcy podzielają jego sceptycyzm. - To duże pieniądze, świadczą, że handel w internecie dobrze rokuje. Nie miałabym nic przeciw temu, gdyby mi ktoś kiedyś tyle zaoferował - mówi Katarzyna Bednarska z wrocławskiego sklepu Emarkt.pl z płytami CD i filmami. - Oczywiście trzeba uwzględnić, że Vivid działa już od długiego czasu, a wraz ze sklepem nabywca kupuje cenną bazę klientów - dodaje.

Telefonia Dialog to największy obok Netii alternatywny operator telefonii stacjonarnej w Polsce z ponad 450 tys. abonentów, 100 tys. użytkowników internetu i półrocznymi przychodami rzędu 250 mln zł. Po co firmie inwestycja w sklep internetowy? Operator chce wejść na szybko rosnący rynek e-commerce, zwiększyć ofertę i zyskać nowy kanał dystrybucji. - Tradycyjna telefonia to dziś za mało dla klienta, który oczekuje od swojego dostawcy szerokiej oferty z jednym rachunkiem. Obecnie abonent z dowolnego komputera podłączonego do internetu może chcieć skorzystać z telefonii internetowej lub kupić coś w sieci - mówi Marta Pietranik z Telefonii Dialog. Niedawno także TP SA zapowiedziała uruchomienie na początku przyszłego roku własnego sklepu internetowego z muzyką.

Organizacja Interactive Adverising Bureau oszacowała ubiegłoroczną wartość rynku e-handlu w Polsce na 3,1 mld zł. Tegoroczną prognozuje na 4,15 mld zł. Gros z tego to handel w serwisach aukcyjnych, ale sporo zostaje także dla zwykłych e-sklepów. Największy z nich Merlin.pl miał w zeszłym roku przychody rzędu 40 mln zł, na ten rok prognozuje 60-65 mln zł.

Jaka będzie nowa oferta Vividu? Według Marty Pietranik Dialog jeszcze nad tym pracuje. - Na pewno nie zrezygnujemy z obecnego asortymentu, jeszcze w tym roku uzupełnimy go usługami Telefonii Dialog - mówi Pietranik. - Vivid.pl ma sprawdzony know-how, uznaną markę i bazę klientów. Dzięki naszemu wsparciu finansowemu sklep będzie mógł się szybciej rozwijać.

Copyright © Agora SA