OBOP: Polacy kupują 10-letnie auta

Tylko 8% dorosłych Polaków kupiło w ubiegłym roku samochód dla siebie lub dla swojego gospodarstwa domowego Największą popularnością cieszyły się samochody 10-letnie i starsze - od stycznia do grudnia 2005 roku kupiło je 60% nabywców.

Stosunkowo nowe auta (z roczników 2003-2005) kupiło zaledwie 7% klientów. Niemal co dziesiąty nabywca (9%) kupił auto wyprodukowane w latach 2000-2002 - wynika z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w lutym 2006 roku.

Wiek zakupionych aut ma swoje odzwierciedlenie w cenach - im starsze auto, tym niższa jego cena. Ponad połowa kupujących (51%) przeznaczyła na zakup samochodu nie więcej niż 10 tys. zł, kwotę, powyżej 30 tys. zł wydało tylko 7% badanych (Rys. 2). Średnia cena samochodu zakupionego w 2005 roku to 10 624 zł.

Z badania wynika, że zdecydowana większość samochodów została zakupiona za gotówkę. Co dziesiąty badany wybrał opcję mieszaną - gotówka plus kredyt. Jedynie 5% Polaków w całości sfinansowało zakup samochodu pożyczonymi pieniędzmi. Najmniej popularną formą finansowania samochodu był leasing.

"Przeprowadzone przez nas badanie wskazuje, że Polacy wolą kupować samochody za gotówkę, zwłaszcza te z drugiej ręki, które nie są zbyt drogie. Płatność gotówką jest zdecydowanie najszybszym i najtańszym sposobem na własne auto" - komentuje Anna Urbankiewicz, z TNS OBOP.

Szczegóły raportu można poznać tutaj.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.